Letošní prázdniny byly tento rok v Plzeňském kraji bohužel ve znamení tragických dopravních nehod a to nejen vozidel, ale především motocyklů.
Od začátku roku do konce srpna evidují policisté z celkového počtu 3 182 dopravních nehod 188 nehod s účastí motocyklistů.
Ke včerejšímu dni si pak v deseti případech dopravní nehody vyžádaly ty nejzávažnější následky, tedy lidské životy, a deset motocyklistů bohužel zraněním podlehlo. Dalších 19 jich pak bylo těžce zraněno a 160 utrpělo lehké zranění.
Kdo byl nejčastěji viníkem?
Navzdory široce rozšířenému názoru, že si většina motocyklistů může za nehody sama, v případě uvedených deseti smrtelných nehod v šesti případech byli řidiči motocyklů v pozici poškozených, jen ve zbylých čtyřech se mělo jednat o jejich pochybení.Z dosavadních statistik dopravních nehod tedy vyplývá, že tragické události, které skončily smrtí motocyklisty, nezavinili větší měrou tito řidiči sami.
Jen v posledních pěti dnech na silnicích v našem kraji došlo ke třem tragickým dopravním nehodám, při kterých zemřeli tři motocyklisté. U dvou z těchto nehod je viník již znám a šetření poslední nehody, tedy té u Olympie, sice ještě uzavřeno není, ale podle našich informací vše zatím ukazuje na to, že řidička osobního vozu Škoda nedala motorkáři přednost.
O všech výše uvedených tragických dopravních nehodách jsme již informovali, zde je chronologický seznam článků:
Motocyklista střet s autem nepřežil
Přes veškerou snahu zasahujících i následně lékařů v nemocnici muž utrpěným zraněním bohužel podlehl
Motorkář zemřel při střetu s autem - policie hledá svědky této tragické dopravní nehody
Policie by potřebovala hovořit s řidičem nákladního vozu, který jako první na místě poskytoval první pomoc
Motocyklista střet s autem nepřežil - článek byl aktualizován
Přes veškerou snahu zasahujících se muže nepodařilo zachránit
Muž jedoucí na trike nehodu nepřežil
O život muže bojovali svědci, horská služba, záchranáři i hasiči, bohužel ale jeho zranění se ukázala jako neslučitelná se životem
Hromadná dopravní nehoda, jeden mrtvý
Během pouhých čtyř hodin další smrtelná dopravní nehoda, tentokrát mezi Plzní a Kozolupy
Během dvou hodin další tragická dopravní nehoda, tentokrát zemřel motocyklista
Silnice je před Nezvěsticemi uzavřena, na místě pracuje koroner, dopravní policie a výjezd kriminálky
Čelní střet s nákladním vozem nemohl motocyklista přežít - aktualizováno
Tragická nehoda na Borských polích v Plzni, silnice je uzavřena a vyšetřování přebírají kriminalisté
Motocyklista se čelně střetl s traktorem, zemřel na místě
U další dnešní velmi vážné dopravní nehody motocyklisty zasahovaly všechny záchranné složky, bohužel tentokrát i přes veškerou snahu všech jezdec nepřežil
Přes veškerou snahu všech na místě nehody i následně lékařů v nemocnici, motocyklista v noci zemřel
Aktualizace článku: "Velmi vážná nehoda, motocyklistu na místě resuscitovali desítky minut"
Motocyklista bohužel i přes veškerou snahu lékařů zemřel v nemocnici
Aktualizace článku: "Velmi vážná nehoda u Olympie"
"Ač se motorkářská sezóna pomalu blíží ke konci, pořád milovníci těchto strojů vyjíždějí na silnice, které mohou být vzhledem k počasí v určitých místech nevyzpytatelné. Proto policisté nabádají, zda by nebylo s ohledem na vlastní zdraví i životy ale i ostatních účastníků silničního provozu vhodné zvážit, aby milovníci jedné stopy své stroje zazimovali a vyjížďky a cestování ponechali až na příští sezónu.
Také s ohledem na statistická data od začátku letošního roku, která jsou velmi neuspokojivá, zejména pak za poslední dny, pak policisté nabádají, pokud se motocyklisté stále vydávají do silničního provozu, aby byli velmi opatrní, předvídaví, dodržovali pravidla a nespoléhali na svou přednost," zveřejnila dnes mluvčí policie varování pro motocyklisty.
Pamatujte, že jako řidič motocyklu nemáte k dispozici airbagy ani bezpečnostní pásy, ve vysoké rychlosti se zužuje periferní vidění. Také nezapomínejte, že jednostopé vozidlo má mnohem delší brzdnou dráhu.
Také musíte počítat s tím, že s přicházejícím podzimním obdobím se na silnicích vyskytuje opadané listí, které může klouzat jako ledovka, a na vozovce mohou být větve shozené silným větrem. Pamatujte také na to, že na podzim vzrůstá i aktivita lesní zvěře, a nečekaný střet se zvěří je oproti letnímu období mnohem pravděpodobnější.
Na žádost policie tedy přinášíme několik doporučení a rad pro motorkáře i řidiče aut
Pro řidiče aut
- V současné době je v České republice registrován téměř milion motocyklů a naše země se také stává oblíbenou destinací motorkářů ze zahraničí. Vzájemné soužití mezi námi a motorkáři tedy není volbou, ale nutností.
- Pamatujme si, že nehody motocyklů končívají daleko častěji tragicky a značné procento z nich je zaviněno nepozornými řidiči osobních aut, což potvrzuje i včerejší výčet vážných a tragických nehod motocyklistů.
- Motorkář je vždy rychlejší než auto, tak se nesnažme s nimi závodit. Motocykl má často větší výkon než běžný osobní automobil a hmotnost kolem 300 kg i s jezdcem. S výkonem nějakých 100 koní, které máte třeba ve svém Focusu 1.6, tak motocykl akceleruje podobně jako Ferrari. Tím, že budete přidávat plyn, když se vás snaží motorka předjet, zaprvé porušujete zákon a zadruhé ohrožujete motorkáře, kterému tak předjíždění trvá dále.
- Motocykl nebrzdí tak dobře jako auto, na suché rovné silnici je sice brzdná dráha motocyklu podobná obyčejnému autu, ale zpravidla nikdy nezastaví motorka kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře jako auto. Styčná plocha pneumatik motocyklu je přibližně čtvrtinová proti autu a protože plno motorkářů brzdit neumí (ze strachu z pádu nedokáží využít potenciál brzd na 100 %), z rychlosti 100 km/h potřebují k zastavení i přes 50 metrů – na rozdíl od nějakých 40 metrů v případě osobního auta.
- Motocykl není vidět tak dobře jako auto. Není to jen jeho velikostí, ale i zavedením celodenního svícení. Dříve jste motorku viděli snadno, dnes se ale v záplavě světel a módních LED diod snadno ztratí. Počítejte také s tím, že motorka se přibližuje rychleji, než si myslíte, zejména na křižovatkách mimo obec. Mimo město na silnicích druhé třídy, kde bývá vcelku malý provoz, ale také spoustu odboček na vedlejší silnice, zpravidla nezkušení a starší řidiči ignorují přednost v jízdě a najedou ihned do silnice, aniž by pořádně zkontrolovali dění na hlavní.
- Motorka se vejde všude. Hlavně ve městech má motorka tu výhodu, že se může proplétat kolonami a většina motorkářů toho využívá. Proto je zbytečné motorkářům ztěžovat jízdu tím, že jim uzavřete cestu. Je ale chvályhodné, že poslední dobou se lidé naučili hlavně ve větších městech motorky a skútry dopředu pouštět. A jestli vás štve, že se motorkář v koloně dostane až dopředu, kupte si také motorku.
- Motorkář může brzdit, ale vy neuvidíte jeho brzdné světlo. Motocykl totiž díky velkému brzdnému momentu motoru dokáže zejména z vysokých rychlostí na dálnici účinně zpomalovat i bez použití brzd. Platí to zejména o velkoobjemových dvouválcích. Motorkáři často zpomalují tak, že jen podřazují dolů. Snažte se proto nefixovat pohled na zadní svítilnu motocyklu a spíše sledujte, co se děje vpředu.
- Motorkář vás nemusí vidět ve svém zpětném zrcátku. Konstrukce zrcátek na některých motocyklech není zrovna šťastná a řidič, zejména většího vzrůstu, v nich někdy vidí jen svá ramena. Zároveň se motocykl za jízdy neustále trochu klepe a to, co pak motorkář vidí v zrcátku, není fakt nic moc. Ke kontrole situace za sebou se tak často motorkář musí otočit. Pokud se tedy zrovna chystá předjet auto před sebou a vykukuje před něj, počítejte s tím, že možná vůbec neví, co se děje za ním.
- Přemýšlejme o motorkáři jako o člověku, na kterého doma čeká, tak jako na nás, jeho milující rodina a ne jako o motorce, tedy stroji, který nás chce určitě nějak naštvat.
- Nezapomínejme prosím nikdy, že motorkář kolem sebe nemá deformační ochranné zóny či airbagy jako my v autě.
Pro motorkáře
- Dbejte na dodržování pravidel silničního provozu a zásad bezpečné jízdy - dodržujte povolenou rychlost, dodržujte bezpečnou vzdálenost, přizpůsobte jízdu stavu vozovky, kdy je třeba dávat pozor na výtluky vzniklé během zimy, zbytky inertních posypů a listí.
- Dále doporučujeme sledovat povětrnostní vlivy a jejich změny, a to zejména v ranních a podvečerních hodinách, kdy dochází k razantním výkyvům teplot. Při velkých teplotních změnách může být povrch vozovky nečekaně kluzký.
- Používejte speciální motorkářskou výstroj, zejména ochrannou helmu, která musí být řádně upnutá, dále ochranný oblek, rukavice, chrániče kloubů a páteře a vhodnou obuv.
- Na motocykl nasedejte vždy jen, když nejste pod vlivem alkoholu ani jiných návykových látek a mějte na paměti, že v České republice je nulová tolerance hladiny alkoholu v krvi.
- Nemyslete pouze na sebe. Chovejte se ohleduplně k ostatním účastníkům silničního provozu tak, abyste nikoho neohrožovali a neomezovali. Respektujte ostatní účastníky silničního provozu a snažte se zároveň předvídat jejich počínání.
- Nezapomínejte na to, že váš motocykl má vždy delší brzdnou dráhu než auto.
- Na závěr je nutné zdůraznit, že dopravní nehoda na motocyklu má často mnohem horší následky než nehoda v autě. Pamatujte, že zdraví má člověk jen jedno a nelze jej vyvážit penězi.