Foto Video

Zneužití i skutečná potřeba záchranky - prosíme, čtete a sdílejte

PROSÍME, ČTETE POZORNĚ! Tohle může někomu zachránit život.

24. ledna 2017 14:12 , aktualizace 20:02

Záchranáři Alkohol Bezdomovci Cizinci Záchrana života Záchytka

     V poslední době začíná docházet, i když v dobré víře, ke zbytečnému zneužívání vozů záchranářů. Mnoho lidí někde vidí sedět či ležet opilce či bezdomovce a usoudí, že je mrazem ohrožen, tedy vlastně skoro umírá a proto, aniž by se té osoby zeptal, přivolá prostřednictvím linky 155 záchranku.

S dvěma takovými výjezdy vás nyní seznámíme. 

     Lidé v dobré víře zavolali záchranáře „ke sténajícímu muži“, aniž by se ho ale zeptali, zda mu něco je a zda pomoc potřebuje. „Nám bylo hlášeno, že je na lavičce muž, pravděpodobně bezdomovec, který naříká, bližší informace jsme bohužel neměli. Přijeli jsme na místo, muž byl řádně vyšetřen, všechny vitální hodnoty měl naprosto v pořádku, neměl ani žádné změny na EKG a byla stanovena diagnóza opilost prostá. S touto byl přepraven na protialkoholní záchytnou stanici v Plzni na Slovanech,“ popsal tento výjezd mluvčí záchranářů.
     My jen doplníme, že muž jako nepojištěnec samozřejmě nezaplatil ani výjezd ZZS a samozřejmě neuhradil ani pobyt na záchytce. Vůz ZZS byl z důvodu tohoto zbytečného zásahu a následné nutné desinfekce více než hodinu nepoužitelný.

     „Pokud člověk naříká, je třeba rozlišit jestli dotyčného něco bolí, a tedy se mu mohl stát třeba úraz, nebo zda naříká například nad svou životní situací. V prvním případě je samozřejmě v pořádku se na záchranáře obrátit a poskytnout dotyčnému pomoc. Ten člověk může samozřejmě utrpět i jinou indispozici, může se mu motat hlava v rámci tlaku, může být diabetik a mít potíže, ale u toho všeho není nic snazšího, než se dotyčného zeptat, jaké má potíže. Pokud řekne například točí se mi hlava, najednou jsem se opotil, píchá mě na hrudníku nebo podobně, pak je samozřejmě naprosto jasné volat záchrannou službu,“ vysvětlil ještě mluvčí záchranářů."Skutečnost, že z dálky na padesát metrů vidím někoho naříkat a jediná moje pomoc je, že zavolám záchranku, je špatně. I dispečink záchranářů se samozřejmě bude ptát, co tomu člověku je a jaké má potíže, aby věděli zda vyslat posádku s lékařem nebo bude stačit bez lékaře. Komunikace s tím člověkem je strašně důležitá a učí se to už na základní škole," doplnil ještě mluvčí.

     Druhý takový případ byl opět nedávno, lidé volali záchranku k těžce zraněnému člověku. O co šlo doopravdy, se můžete podívat sami na našem videu.


     Zdravotní záchranná služba je tu ale od toho, aby zasahovala v případě ohrožení života nebo zdraví. Zvracející opilec a nebo chřipka není na volání ZZS, pouze tím zbytečně z ulice stahujete posádku, která může někde jinde opravdu zachránit člověka před smrtí.

Jak správně volat záchranku?

Mluvte klidně a sdělte potřebné informace.

     Naprosto chápeme, že jste v hrozném stresu, možná vidíte krvácejícího člověka, možná těžce zraněné dítě, ale řvaní do telefonu, neúplné uvedení adresy, či neúplný popis zranění, trpícímu člověku nijak nepomůže. Vy jste ve stresu a vše vnímáte zrychleně – to dělá adrenalin.
     Operátor s kterým mluvíte, není laxní a pomalý – pouze vy čas a realitu vnímáte jinak – rychleji. Operátor naprosto přesně ví, co dělá a spěchat na něj nepomůže, naopak vše to jen zhorší. Věřte, že vám nepoloží ani jedinou zbytečnou otázku, takže prosíme, vyslechněte ho v klidu a v klidu mu odpovídejte.

Důležité informace co musíte operátorovi sdělit

Na otázku co se stalo? Prosím, uveďte:

    Co se přesně stalo (nehoda, výbuch, požár, pád atd.)

    Kolik je zraněných (či nemocných)

    Jaký je stav zraněných (vědomí, dýchání, …)

    Jméno nebo přibližný věk postiženého

    Kde se postižený nachází? – Město, ulice, číslo domu, patro, označení na zvonku. Při dopravních nehodách a jiných událostech mimo obydlenou oblast co nejvíce upřesněte číslo silnice, kilometrovník na dálnici, směr na sousední obec, nápadný orientační bod v blízkém okolí atp. (v Plzni např. i číslo nejbližší lampy veřejného osvětlení!).

    Kdo volá – vaše jméno

Spolupráce

     Je možné a i pravděpodobné, že vás operátor vyzve ke spolupráci. Těch několik minut než záchranáři dorazí, může být rozhodujících a právě vy můžete tomu člověku zachránit život. Buďte tedy v klidu a poslouchejte operátora, bude vám dávat pokyny co přesně máte dělat.

     Nebojte se! Operátor to má natrénováno a umí to. Ne, nemusíte se bát, nebudete popotahováni úřady, když se vám něco nepovede! Jděte do toho a pomozte!

     Handsfree (v překladu – volné ruce) – každý telefon to umí. Naučte se tuto funkci používat předem a během zákroku si telefon můžete položit na zem vedle zraněného. Máte tak obě ruce volné, což například během srdeční masáže potřebujete.

     Hovor ukončujte až po operátorovi. Voláte-li z mobilního telefonu, nechte jej zapnutý, aby se vás operátoři mohli v případě jakýchkoliv nejasností nebo komplikací dovolat zpět.

Vrtulník

     Pokud operátor rozhodne, že je k zásahu nutný vrtulník, zeptá se vás, je-li v blízkosti prostor k přistání (rovná plocha o rozloze 30 x 30 metrů, musí být bez stromů, drátů elektrického vedení apod.).

Jak se chovat při příjezdu sanitky

     Přihlásit se k posádce: Příklad: „Dobrý den, já jsem vás volal. Zraněný je támhle. Já jsem zatím udělal to a to.“

Odstup: Pak poodstupte a nechte to na záchranářích. Jsou vám za pomoc vděční, ale další již nepotřebují. Pokud výjimečně ano, řeknou si o ni!

Klid: V žádném případě se do jejich práce nevměšujte, nenavazujte s nimi hovor a nechte je v klidu pracovat. Vědí, co mají dělat.

Rychlost: Může se vám zdát, že jsou pomalí, jak jsme již uvedli na začátku článku, vy máte adrenalin vysoko a vše vnímáte rychleji. V x případech jsme se setkali s tvrzením, že sanitka přijela „děsně pozdě“, když se pak v klidu podíváte na hodinky, zjistíte, že cesta přes půl města jim trvala sedm minut.
     Stejně tak to, že nad pacientem na zemi pracují dvacet minut, je zcela běžné a v pořádku. Pouze ve filmech ho „hodí na nosítka a rychle šoupnou do sanitky“, v praxi ho ale vždy nejprve stabilizují a zkontrolují, případně obnoví životní funkce. Teprve pak ho budou odnášet do vozu.

V sanitce se neumírá:Tak ho konečně naložili, ale teď zase stojí na místě a nikam nejedou?!“
     Ne, nebojte se, nikdo tam neumírá a ani se jeho stav nehorší. Sanitní vůz záchranné služby je svým vybavením přístroji, pomůckami a léky srovnatelný s jednotkou intenzivní péče lůžkového zařízení (JIP).
     To umožňuje záchranářům zahájit neodkladnou léčbu přímo ve voze a samozřejmě se lépe pracuje ve voze stojícím, než jedoucím. Před odjezdem do nemocnice musí záchranáři provést základní vyšetření pacienta a stabilizovat jeho zdravotní stav. Teprve takto zajištěného člověka odváží do nejbližšího vhodného zdravotnického zařízení. Tento postup zvyšuje šance pacienta na přežití a zlepšení zdravotního stavu.

Znovu prosíme, buďte v klidu a rozvážní. Nic víc pro pacienta již udělat nemůžete!

Jak se chovat po odjezdu sanitky

     Odvezla sanitka záchranné služby někoho z vašich blízkých a vy si nevíte rady, jak máte postupovat teď? Chceme vám tady vysvětlit, co se s vaším blízkým děje po naložení do sanitního vozu, během převozu i po předání do nemocnice a co můžete udělat vy.

Proč nemohu jet s ním?

     Důvodů je hned několik. V sanitním voze může být přepravován pouze omezený počet osob, daný množstvím sedadel vybavených bezpečnostními pásy. Jede se velmi rychle, tzv. na majáky a jakákoli osoba navíc ve voze je velké riziko. Během transportu je pacient průběžně monitorován a samozřejmě dál léčen.    
     Pokud by u něj došlo k náhlému závažnému zhoršení zdravotního stavu, vaše přítomnost ve voze by mohla práci zdravotníků značně zkomplikovat, minimálně proto, že je tam málo místa.

Na jaké telefonní číslo mám volat?

     Nevolejte prosím na linku 155. Toto číslo je vyhrazeno pouze pro tísňová volání v život ohrožujících případech a stejně operátorka nemá informace o současném stavu pacienta. Posádka záchranné služby vás před odjezdem informovala, do jaké nemocnice a na které oddělení vašeho blízkého povezou. Informace o zdravotním stavu pacienta vám poskytne jeho ošetřující lékař z příslušného oddělení nemocnice.

Kdy se mohu informovat o aktuálním stavu pacienta?

     Předáním na příjmovou ambulanci končí práce zdravotnických záchranářů. Pacienta si převezme a dál se o něj stará odborný personál nemocnice. Zde podle závažnosti stavu čeká nemocného celá řada vyšetření (např. rentgen, laboratorní rozbory, monitorování srdeční činnosti, vyšetření specialistou daného oboru, atd.). To vše zabere poměrně dost času. Proto prosíme, buďte trpěliví a netelefonujte do nemocnice dříve, než uplyne minimálně jedna hodina od odjezdu záchranné služby.