Seniorku s náhlou mozkovou příhodou dnes zachraňovali členové Horské služby, zdravotničtí záchranáři i strážce NP Šumava
Ve tři čtvrtě na devět volal syn postižené přímo člena HS, který tento víkend slouží na stanici v Prášilech. „Zavolal také linku 155 a na místo zamířil i člen Informační a strážní služby NP. K paní jsme dorazili všichni v podstatě v jednu chvíli a ihned jsme začali s ošetřováním,“ uvedl k události Štěpán Pospíchal, zasahující člen Horské služby Šumava. Dodal, že spolupráce všech záchranářů byla v tomto případě doslova ukázková.
„Sestra z posádky sanitního vozu Rychlé zdravotnické pomoci vše konzultovala s dispečinkem. Já jsem telefonicky zjišťoval podrobnosti o současném zdravotním stavu pacientky s její ošetřující lékařkou. Strážce NP se pak staral o to, aby žena měla stálý přísun kyslíku,“ doplnil Štěpán Pospíchal.
Po chvíli cca 1 kilometr od místa zásahu dosedl vrtulník Letecké záchranné služby Armády ČR z Plzně-Líní. Záchranáři poté seniorku naložili do sanitky a šetrně převezli k bývalým tankovým palpostům, u kterých je vhodný terén pro přistání. Vrtulník pak pacientku transportoval do Fakultní nemocnice v Plzni.
"Dnešní akce je přesnou ukázkou toho, že v rámci Integrovaného záchranného systému nezasahujeme jen u úrazů cyklistů, turistů či lyžařů. Jak složka IZS s často nejrychlejším dojezdovým časem vyrážíme na výzvu i tam, kde ve vnitrozemí obvykle zasahují pouze zdravotníci,“ komentoval Michal Janďura, náčelník Horské služby Šumava.
Na kole jen s přilbou
Jízda na kole má nesporně své kouzlo. Navíc při výletu do hor nám umožňuje poznávat atraktivní lokality, kam bychom pěšky při nejlepší vůli nestihli dorazit. Jízda na kole ovšem může mít i své stinné stránky. Ač se to leckdy nezdá, dá se na něm jezdit rychle, velmi rychle. Nejednou cyklisté úspěšně konkurují svým motorizovaným kolegům. Na rozdíl od nich však v případě kolize nemají možnost spolehnout se na žádný ochranný štít, který by mohl náraz ztlumit. Všechny negativní zkušenosti jsou tak často až nepříjemně bezprostřední.
Na úvod něco statistických údajů
V loňském roce zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů, dalších 417 při nehodě utrpělo zranění těžké a 3 071 lehké. Nehody se však cyklistům nevyhýbají ani při jízdě mimo pozemní komunikace.
Každoročně poskytuje Horská služba pomoc několika stovkám vážně zraněných cyklistů a koloběžkářů. „V roce 2016 poskytovala Horská služba pomoc cyklistům v celkem 691 případech. Dnes a denně se přesvědčujeme, že mnozí cykloturisté jako by zapomínali, že i při neopatrné jízdě mimo silnice jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby. Svou negativní roli v častých případech sehrává i posilnění alkoholem,“ říká Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.
Na kole bezpečně
Co poradit, aby byla jízda na kole bezpečná? Především je třeba se přesvědčit, že jízdní kolo je v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu.
Na kolo je třeba usedat zásadně bez alkoholu a naopak s helmou. Navíc by cyklisté měli dbát na svou viditelnost. Ostatní mohou cyklisty snadno přehlédnout. Přitom jezdci na bicyklech nejsou v případě kolize prakticky vůbec chráněni. Je tedy především v jejich zájmu udělat vše pro to, aby byli ostatními zaregistrováni včas. To platí nejen na pozemních komunikacích, ale i na horských či vinných stezkách. Vždyť i kolize s chodcem může pro oba skončit s vážnými následky.
Cyklisté by měli důsledně dbát na svou viditelnost i za dne. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším alespoň pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy. „Chování cyklistů by mělo být pro ostatní – především řidiče motorových vozidel – předvídatelné. Pokud cyklista udělá chybu, může ji řidič jiného vozidla ještě napravit. Nikoliv však v případě, že jeho chování je nečitelné,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Důležitost ovládání alespoň klíčových ustanovení pravidel silničního provozu snad není třeba připomínat.
Cyklista je právem považován za řidiče, byť nemotorového vozidla. A silnice jsou pro něj nebezpečnější než pro automobilisty. Pravděpodobnost jeho usmrcení při nehodě je zhruba 14x vyšší než u cestujícího v osobním vozidle a dokonce 112x vyšší než u pasažéra v autobusu. „Cyklisté by proto měli ve svém vlastním zájmu nejen důsledně dodržovat všechny zásady bezpečné jízdy na kole, ale také pamatovat na možné chyby ostatních účastníků silničního provozu. Defenzivní způsob jízdy se vyplatí,“ říká Roman Budský.