Aktuálně Foto

Za posledních pět let na českých silnicích zemřelo 362 motorkářů

Nová osvětová kampaň má za cíl, aby automobilisté motorkáře více brali jako běžné účastníky silničního provozu, a snížili tak vysoký počet vážných nebo smrtelných nehod

Autor: Jana Holá pátek 15. srpna 07:32 , aktualizace 08:42

Doprava Nehody Smrt


     Se suchem a teplem se na našich silnicích objevil typický letní fenomén, tedy motorkáři. Můžete je mít rádi, můžete je nenávidět, ale motocykly na naše vozovky patří stejně tak jako auta.
     Momentálně je jejich sezóna v polovině a jezdci na silných strojích si ještě chtějí užít. My řidiči čtyřkolových strojů je většinou moc rádi nemáme, protože dle našeho úsudku způsobují nehody a ty mívají fatální následky. Většina statistik vám ale řekne, že motorkáři většinou nedalo přednost auto.

     Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven má za cíl právě takovým nehodám předcházet.

Pojďme na ni společně podívat:

Hele, motorka!

     "Každý rok na českých silnicích přibude přes 25 tisíc motorek, přesto je spousta řidičů aut při jízdě stále nevědomky přehlíží. Je potřeba, aby automobilisté motorkáře vědomě vnímali, brali je jako účastníky silničního provozu, a snížili tak vysoký počet vážných nebo smrtelných nehod,” radí Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy s tím, že kdykoli za jízdy uvidíte motorku, máte si nahlas říct: "Hele, motorka!" Pomáhá to totiž mozku ji opravdu zaregistrovat.

Proč je tato kampaň důležitá?

  • V posledních pěti letech bylo na českých silnicích usmrceno 362 motorkářů.
  • Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motorce. 
  • Nejčastější příčinou smrtelných nehod motorkářů, které zaviní řidiči aut, je nedání přednosti v místě křížení vedlejší a hlavní silnice nebo při odbočování vlevo. 
  • Riziko vážného zranění je u motorkářů 16 až 20 krát vyšší než u řidičů aut.
  • Motorkáři tvoří až 20 % všech těžce zraněných osob v dopravních nehodách.

     My jsme již vloni ve spolupráci s Policií ČR vypracovali několik doporučení pro řidiče jednostopých i dvoustopých vozidel:

Pro řidiče aut

  • V současné době je v České republice registrován téměř milion motocyklů a naše země se také stává oblíbenou destinací motorkářů ze zahraničí. Vzájemné soužití mezi námi a motorkáři tedy není volbou, ale nutností. 
  • Pamatujme si, že nehody motocyklů končívají daleko častěji tragicky a značné procento z nich je zaviněno nepozornými řidiči osobních aut, což potvrzuje i včerejší výčet vážných a tragických nehod motocyklistů.
  • Motorkář je vždy rychlejší než auto, tak se nesnažme s nimi závodit. Motocykl má často větší výkon než běžný osobní automobil a hmotnost kolem 300 kg i s jezdcem. S výkonem nějakých 100 koní, které máte třeba ve svém Focusu 1.6, tak motocykl akceleruje podobně jako Ferrari. Tím, že budete přidávat plyn, když se vás snaží motorka předjet, zaprvé porušujete zákon a zadruhé ohrožujete motorkáře, kterému tak předjíždění trvá dále.
  • Motocykl nebrzdí tak dobře jako auto, na suché rovné silnici je sice brzdná dráha motocyklu podobná obyčejnému autu, ale zpravidla nikdy nezastaví motorka kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře jako auto. Styčná plocha pneumatik motocyklu je přibližně čtvrtinová proti autu a protože plno motorkářů brzdit neumí (ze strachu z pádu nedokáží využít potenciál brzd na 100 %), z rychlosti 100 km/h potřebují k zastavení i přes 50 metrů – na rozdíl od nějakých 40 metrů v případě osobního auta.
  • Motocykl není vidět tak dobře jako auto. Není to jen jeho velikostí, ale i zavedením celodenního svícení. Dříve jste motorku viděli snadno, dnes se ale v záplavě světel a módních LED diod snadno ztratí. Počítejte také s tím, že motorka se přibližuje rychleji, než si myslíte, zejména na křižovatkách mimo obec. Mimo město na silnicích druhé třídy, kde bývá vcelku malý provoz, ale také spoustu odboček na vedlejší silnice, zpravidla nezkušení a starší řidiči ignorují přednost v jízdě a najedou ihned do silnice, aniž by pořádně zkontrolovali dění na hlavní.
  • Motorka se vejde všude. Hlavně ve městech má motorka tu výhodu, že se může proplétat kolonami a většina motorkářů toho využívá. Proto je zbytečné motorkářům ztěžovat jízdu tím, že jim uzavřete cestu. Je ale chvályhodné, že poslední dobou se lidé naučili hlavně ve větších městech motorky a skútry dopředu pouštět. A jestli vás štve, že se motorkář v koloně dostane až dopředu, kupte si také motorku.
  • Motorkář může brzdit, ale vy neuvidíte jeho brzdné světlo. Motocykl totiž díky velkému brzdnému momentu motoru dokáže zejména z vysokých rychlostí na dálnici účinně zpomalovat i bez použití brzd. Platí to zejména o velkoobjemových dvouválcích. Motorkáři často zpomalují tak, že jen podřazují dolů. Snažte se proto nefixovat pohled na zadní svítilnu motocyklu a spíše sledujte, co se děje vpředu.
  • Motorkář vás nemusí vidět ve svém zpětném zrcátku. Konstrukce zrcátek na některých motocyklech není zrovna šťastná a řidič, zejména většího vzrůstu, v nich někdy vidí jen svá ramena. Zároveň se motocykl za jízdy neustále trochu klepe a to, co pak motorkář vidí v zrcátku, není fakt nic moc. Ke kontrole situace za sebou se tak často motorkář musí otočit. Pokud se tedy zrovna chystá předjet auto před sebou a vykukuje před něj, počítejte s tím, že možná vůbec neví, co se děje za ním.
  • Přemýšlejme o motorkáři jako o člověku, na kterého doma čeká, tak jako na nás, jeho milující rodina a ne jako o motorce, tedy stroji, který nás chce určitě nějak naštvat.
  • Nezapomínejme prosím nikdy, že motorkář kolem sebe nemá deformační ochranné zóny či airbagy jako my v autě. 

Pro motorkáře

  • Dbejte na dodržování pravidel silničního provozu a zásad bezpečné jízdy - dodržujte povolenou rychlost, dodržujte bezpečnou vzdálenost, přizpůsobte jízdu stavu vozovky, kdy je třeba dávat pozor na výtluky vzniklé během zimy, zbytky inertních posypů a listí.
  • Dále doporučujeme sledovat povětrnostní vlivy a jejich změny, a to zejména v ranních a podvečerních hodinách, kdy dochází k razantním výkyvům teplot. Při velkých teplotních změnách může být povrch vozovky nečekaně kluzký.
  • Používejte speciální motorkářskou výstroj, zejména ochrannou helmu, která musí být řádně upnutá, dále ochranný oblek, rukavice, chrániče kloubů a páteře a vhodnou obuv.
  • Na motocykl nasedejte vždy jen, když nejste pod vlivem alkoholu ani jiných návykových látek a mějte na paměti, že v České republice je nulová tolerance hladiny alkoholu v krvi.
  • Nemyslete pouze na sebe. Chovejte se ohleduplně k ostatním účastníkům silničního provozu tak, abyste nikoho neohrožovali a neomezovali. Respektujte ostatní účastníky silničního provozu a snažte se zároveň předvídat jejich počínání.
  • Nezapomínejte na to, že váš motocykl má vždy delší brzdnou dráhu než auto.
  • Na závěr je nutné zdůraznit, že dopravní nehoda na motocyklu má často mnohem horší následky než nehoda v autě. Pamatujte, že zdraví má člověk jen jedno a nelze jej vyvážit penězi.

Použité fotografii jsou z loňských a letošních tragických dopravních nehod motorkářů v našem kraji



Patron boxing

Profesionální boxerská stáj Jsme profesionální boxerská stáj, která se snaží pozvednout kvalitu českého a slovenského boxu. Naším cílem je podporovat mladé talenty a dát jim ty nejlepší možné podmínky pro budoucí kariéru.