Velmi často píšeme o situacích, ve kterých je ohrožen něčí život, ať už se jedná o dopravní nehody, pracovní úrazy nebo třeba náhlé zdravotní komplikace v prostředcích městské hromadné dopravy, přímo na ulici nebo doma v bytě. Naštěstí ale také často informujeme i o lidech, kteří se nebáli, nezmatkovali a zachránili něčí život. A teď nemyslíme profesionály, kteří jsou k tomu vyškoleni, ale vás, úplně obyčejné lidi, kteří o zdravovědě slyšeli naposledy tak na základní škole a v běžném životě se naprosto neočekávaně setkali se situací, kdy někdo bojuje o život a je v kritické situaci.
O uplynulém víkendu opět proběhl v hlavním sídle Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje na Klatovské třídě Den otevřených dveří. Komentovanými více jak hodinovými prohlídkami provázeli návštěvníky samotní záchranáři i operátoři a seznámili návštěvníky s historií záchranné služby, činností dispečinku, tedy místem, kam míří všechna volání linky 155 z Plzeňského kraje, i vozovým parkem záchranářů.
Akce byla, stejně jako v uplynulých letech, velice úspěšná a během obou dní se na záchrance vystřídalo více než dvě stě lidí. Velmi využívanou částí prohlídky byla i diskuze se záchranáři, během které mohli návštěvníci pokládat otázky. Dozvěděli se tak mimo jiné i jaké komplikace provázejí zdravotnické záchranáře během záchranných akcí, ale také, jak sami mohou zachránit něčí život.
Seznamte se prosím s TANRem, jednou z nejdůležitějších činností, kterou bychom měli všichni znát a být připraveni ji vykonat:
TANR
Telefonická asistovaná neodkladná resuscitace Jste u velmi vážné zdravotní indispozice člověka, který umírá, jde o vteřiny a je potřeba okamžitě zahájit jeho resuscitaci. Nevíte co máte dělat?
Vůbec nevadí, vytočte číslo 155 a na druhé straně bude velice zkušený operátor tísňové linky, který je zároveň i záchranář. Nejenže na místo okamžitě vysílá sanitku i vůz s lékařem, ale bude s vámi dál na telefonu a bude vám přesně říkat, jak máte dál postupovat.
Několik základních pravidel, jak postupovat:
- při volání co nejpřesněji popište situaci na místě a polohu
- nepanikařte
- dejte si telefon na hlasitý odposlech a položte si ho vedle pacienta, abyste se s operátorem navzájem dobře slyšeli nebo pokud nejste na místě sami, požádejte někoho, aby vám telefon držel u ucha nebo v případě hlučnějšího prostředí komunikaci mezi vámi a operátorem zprostředkovával
- dodržujte přesně pokyny operátora a v případě jeho otázek co nejpřesněji, ale stručně odpovídejte
- držte se, zvládnout to může opravdu každý
Prohlídka sídla záchranné služby v Plzni