ŘIDIČI POZOR! Od zítřka je jedna z největších křižovatek řízená pouze policisty!

Z důvodu oprav je od rána křižovatka Domažlická × Tylova × Skvrňanská bez semaforů.

19. listopadu 2015 14:58 , aktualizace 14:58

Nehody

Jedna z největších plzeňských křižovatek bude od zítřka od rána bez semaforů a bude řízena několik dní takzvaně „na ruku“, tzn. policisty.

Na místě se setkáte s jedním či více policisty a nebo zde také ve výjimečných případech nebude žádný, to se však může stát opravdu jen ve velmi výjimečných situacích, např. kdyby se jinde stalo něco velmi vážného, co by opravňovalo operačního důstojníka ke stažení hlídek.


Přiznejme si, že většina řidičů již zapomněla na to, jak to vlastně vypadá a jaké pokyny policisté používají a proto zde máte možnost si vše zopakovat.


Měli jsme také ojedinělou možnost se dnes osobně setkat s policisty, kteří od zítřejšího rána budou tuto křižovatku řídit.

Čeká je X hodin strávených bez jakékoli ochrany uprostřed rušného provozu, kde je před zraněním chrání jen a pouze vaše obezřetnost. Zeptali jsme se tedy policistů na to, čeho se nejvíce obávají nebo jaká vidí největší rizika.

„Řidič přijíždí ke křižovatce a vidí, že semafory nejdou a tak se domnívá, že je řídí jen značka hlavní a vedlejší, jenže pak mě uvidí a začne zmatkovat. Někdo vyrazí, někdo naopak začne zastavovat a někdo mi najede skoro až na paty.

Takže si zopakujme, že moje pokyny jsou nadřazeny jak značkám, tak i semaforu. Řidič by měl zastavit na čáře (příčná čára souvislá) a do křižovatky vjet dle mých pokynů,“ vysvětlil první z policistů.

„Upozorni také na zaďáky, tedy na nehody z nedobrždění, ty se často stávají i za běžného provozu, natož zde. První jede, vidí mě, respektive můj pokyn k zastavení a ten za ním myslí, že první projíždí, protože je na hlavní a zastavení vpředu jedoucího vozidla nečeká,“ doplňuje druhý.

„Také pozor na tramvaj, sice ji také budeme řídit, ale kdybychom tam nebyli, tak pokud jede na Skvrňany, přijíždí po hlavní a tedy má přednost. Pokud jede ze Skvrňan, tak jede naopak z vedlejší,“ dodává třetí.

„Co chodci?"ptám se já

„S těmi nepočítáme, těm je samozřejmě do křižovatky vstup zakázán a křižovatku musí překonat podchodem, případně se kousek vrátit na nejbližší přechod pro chodce,“ vysvětlují policisté.


Pak ještě chvíli diskutujeme o problémech řízení křižovatky rukou, kde se shodneme na jedné věci, že nikdo z policistů nepamatuje, kdy byl naposled během této práce zraněn kolega, a proto zde nyní apelujeme na všechny řidiče:

„Policisté zde budou stát dennodenně minimálně týden, dbejte tedy prosím maximální opatrnosti během projíždění této křižovatky, aby nedošlo ke zranění nikoho z nich.

Děkujeme!“


Pokyny

(1) Policista řídí provoz na pozemních komunikacích změnou postoje a pokyny paží; přitom zpravidla používá směrovku, kterou drží v pravé ruce. Jeho pokyny znamenají pro řidiče i chodce

a) "Stůj!" pro směr, ke kterému stojí policista čelem nebo zády; řidič je povinen zastavit vozidlo,

b) "Pozor!", vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou; řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz předtím zastaven, je povinen se připravit k jízdě; řidič jedoucí ve směru předtím volném je povinen zastavit vozidlo; je-li však již tak blízko, že by nemohl bezpečně zastavit vozidlo, smí pokračovat v jízdě,

c) "Volno" pro směr, ke kterému stojí policista bokem; řidič může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo,

d) má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.


(2) Zastavuje-li řidič při řízení provozu podle odstavce 1 písm. a), b) a d) na křižovatce, je povinen zastavit před hranicí křižovatky.


(3) Při pokynech "Stůj!" a "Volno" může policista upažit obě nebo jednu paži; obě paže může připažit, postačí-li k řízení provozu postoj.

To neplatí pro pokyn uvedený v odstavci 1 písm. d).


(4) Policista může při řízení provozu dávat kromě pokynů uvedených v odstavci 1 i jiné pokyny, například "Zrychlit jízdu!" vodorovným kýváním paže přes střed těla nebo "Zpomalit jízdu!" kýváním paže nahoru a dolů.

K zdůraznění svého pokynu může policista užít znamení píšťalkou.


(5) Odstavce 1 až 4 platí i pro řízení provozu na pozemních komunikacích vojenským policistou a příslušníkem vojenské pořádkové služby, který při řízení provozu na pozemních komunikacích užívá směrovku nebo zastavovací terč.


(6) Na požádání je příslušník vojenské pořádkové služby při řízení provozu na pozemních komunikacích povinen prokázat se policistovi nebo vojenskému policistovi platným pověřením k řízení provozu na pozemních komunikacích.


(7) Výstroj a označení příslušníka vojenské pořádkové služby při řízení provozu na pozemních komunikacích, vzor směrovky a zastavovacího terče, podobu a obsah pověření k řízení provozu na pozemních komunikacích podle odstavce 6 a vzor pokynů při řízení provozu na pozemních komunikacích podle odstavců 1 a 4 stanoví prováděcí právní předpis.


(8) Strážník obecní policie je oprávněn pokyny usměrňovat provoz na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné pro obnovení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, a není-li řízení provozu zajištěno policií nebo v součinnosti s policií. Při usměrňování provozu používá strážník pokyny stanovené pro řízení provozu policisty.


(9) Příslušník Hasičského záchranného sboru ve služebním stejnokroji s označením příslušnosti k Hasičskému záchrannému sboru je oprávněn usměrňovat pokyny provoz na pozemních komunikacích v případě, že je to nezbytné v souvislosti s řešením mimořádné události, a není-li přítomen policista nebo strážník obecní policie. Při usměrňování provozu používá pokyny stanovené pro řízení provozu policisty. Obdobné oprávnění má člen nebo zaměstnanec jednotky požární ochrany při řešení mimořádných událostí.