Rozsáhlá výluka, která zasáhne MHD i ostatní dopravu, začne v pondělí 23. ledna a potrvá až do září příštího roku. Úplná uzavírka Mikulášské ulice v oblasti hlavního vlakového nádraží bude platit pro veškerou silniční dopravu včetně autobusových a trolejbusových linek MHD. Místem budou projíždět s omezením jen tramvaje.
Ke změnám tras dojde u trolejbusové linky 12 a autobusových linek 35, 57, N2 a N5. Trolejbusová linka 12 bude v úseku Mrakodrap - U Duhy obousměrně odkloněna po trase Anglické nábřeží - U Prazdroje – Lobezská – Železniční - Koterovská. Autobusové linky 35 a 57 budou ukončeny v zastávce Hlavní nádraží a noční linky N2 a N5 budou v úseku Mrakodrap - Mikulášské náměstí obousměrně odkloněny ulicemi Prokopova, U Trati, Koterovská a Barrandova.
„Po dobu stavebních prací bude místo stavby průjezdné pouze pro kolejovou dopravu, tedy pro tramvaje,“ řekl Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků a dodal: „Z důvodu úprav tramvajové tratě však dojde v průběhu stavby i ke krátkodobým několikadenním přerušením tramvajové dopravy. Po tuto dobu bude samozřejmě vždy zavedena náhradní autobusová doprava po objízdných trasách.“
Příměstské a dálkové autobusy veřejné linkové dopravy jezdí již dnes přes ulici U Trati, uzavírka se tak dotkne pouze zrušení obsluhy zastávky U Ježíška. Cestující mohou využít náhradní zastávky Radobyčická či Habrová.
Pro automobily povede oficiální objízdná trasa obousměrně ulicemi Nepomucká – K Dráze – U Seřadiště – Koterovská – Částkova – Lobezská – U Prazdroje – Tyršova. Kvůli uzavírce lze očekávat dopravní komplikace i na objízdných trasách, které budou muset absorbovat zvýšený počet automobilů. Bude se jednat především o ulice Koterovská, Lobezská, Malostranská, Zborovská, Doudlevecká a Samaritská. Jako nejkritičtější se nyní, před zahájením stavebních prací, jeví světelná křižovatka Lobezská, U Prazdroje, kudy povede oficiální objízdná trasa, a křižovatka Doudlevecká, U Trati. Nejhorší situace se očekává v prvních dnech uzavírky, kdy se mnoho řidičů dozví o omezení až na samotném místě, v důsledku čehož lze ještě předpokládat dopravní komplikace v křižovatce ulic Americká, Sirková, Šumavská a dále v ulici Mikulášská. Vzhledem ke složité dopravní situaci bude pravděpodobně docházet i ke zpoždění na linkách MHD. Dopravní podniky tedy žádají cestující o trpělivost.
Detailní informace budou po celou dobu výluky k dispozici na webových stránkách dopravního podniku www.pmdp.cz, facebooku PMDP, na webu města Plzně www.plzen.eu a na informačních cedulích na zastávkách. V prvních měsících výluky budou důležité informace o změnách i ve všech vozech MHD. Cestující mohou využívat také infolinku 371 655 600.
Cílem projektu, za kterým stojí Správa železniční dopravní cesty, je modernizace železniční stanice, zejména dvou železničních mostů přes ulici Mikulášská, součástí bude i rekonstrukce Mikulášské ulice včetně celého prostoru přednádraží, rekonstruována bude i tramvajová trať. Po dokončení stavby nabídne železniční uzel Plzeň zrekonstruovaná nástupiště, nový podchod s napojením na nový autobusový terminál i kompletně vyřešený prostor přednádraží.
Město Plzeň této stavby využije k rozšíření a zahloubení Mikulášské ulice pod železničními mosty. „Tím dojde k zajištění požadované podjezdné výšky pod mosty a k zlepšení šířkového uspořádání jízdních pruhů a chodníků,“ vysvětlil David Malán z Odboru investic Magistrátu města Plzně. Po dokončení stavby tak bude možno pod jižním mostem (blíže ke Slovanům) jezdit ve dvou jízdních pruzích, přičemž jeden bude sloužit pro přímý směr a jeden pro pravé odbočení z centra na most Milénia. Ve směru od Slovan bude vybudován samostatný jízdní pruh umístěný mimo tramvajové těleso. Most blíže k Americké ulici bude ve směru na Slovany rozšířen na tři jízdní pruhy (dva pro přímý směr a jeden pro levé odbočení k nádraží). Ve směru do centra se počet jízdních pruhů měnit nebude. Nové mosty rovněž umožní vybudovat samostatnou cyklostezku podél chodníku ve směru z centra na Slovany. Město Plzeň se na této stavbě bude podílet částkou cca 82,3 milionu korun včetně DPH.
Zdroj: Plzeňské městské dopravní podniky a Město Plzeň