V příštím týdnu budou zahájeny práce na rekonstrukci okružní křižovatky U Makra. Každý, kdo tuto křižovatku pravidelně využívá, zná její problémy a proto věříme, že tuto informaci vítá.
Nejpalčivější otázky k tomuto tématu dnes zodpověděl náměstek plzeňského primátora Bc. Aleš Tolar.
Kdy přesně se tedy začne?
První práce začnou příští týden. Zatím sondáže a překládky sítí bez uzavírek. První dopravní omezení nastane v průběhu března.
Co se rekonstrukcí změní?
Dopravně nejzatíženější křižovatka ve městě, kudy denně projíždí desítky tisíc aut, bude po rekonstrukci pro motoristy, cyklisty i chodce bezpečnější a propustnější, odpadne nebo se zkrátí čekání v kolonách.
Jak toho bude dosaženo?
Rozšířením rondelu samotného přidáním třetího jízdního pruhu po celém obvodu, ale také v části okruhu stavebním oddělením jízdních pruhů znemožňujícím nebezpečné přejíždění z pruhu do pruhu.
Zkrátka, nové uspořádání bude řadit auta už předem na hlavních příjezdech ke křižovatce od dálnice, od Borských polí a ze Západního okruhu do nájezdových pruhů dle toho, kudy mají v planu z křižovatky vyjet.
Křižovatka má být nově řízena semafory?
Ano, provoz na křižovatce bude nově také světelně řízen a to na všech paprscích včetně signalizovaných přechodů pro chodce. Světelné řízení umožní nastavit delší intervaly zelené a upřednostnit tím hlavní dopravní tahy.
Do kdy bude rekonstrukce trvat?
Zhotovitel se zavázal dokončit stavbu během podzimu, ale já věřím, že už s koncem léta ty největší komplikace pominou.
Nejde to rychleji?
Šlo by to, ale za cenu úplné uzavírky křižovatky. A touto cestou jsme se spolu s ostatními investory rozhodli nejít. Ze tří rychlostních scénářů, tedy tříměsíční rekonstrukce s úplnou uzavírkou, šestiměsíční rekonstrukce s poloviční uzavírkou nebo devítiměsíční rekonstrukce s omezeným provozem, jsme zvolili ten prostřední, kdy provoz nebude muset být zcela uzavřen, ale cca půl roku bude sváděn vždy do jedné poloviny křižovatky. I tak to bude pro provoz v této části města velká komplikace, všichni s tím musí počítat a místu, je-li to možné, se raději vyhnout. Díky za trpělivost!
Co to bude stát?
Zhruba čtvrt miliardy. O náklady se dělí Město Plzeň se státem (ŘSD) a krajem (SUS PK).