Velmi často píšeme o situacích, ve kterých je ohrožen něčí život, ať už se jedná o dopravní nehody, pracovní úrazy nebo třeba náhlé zdravotní komplikace v prostředcích městské hromadné dopravy, přímo na ulici nebo doma v bytě.
Naštěstí ale také často informujeme i o lidech, kteří se nebáli, nezmatkovali a zachránili něčí život. A teď nemyslíme profesionály, kteří jsou k tomu vyškoleni, ale vás, úplně obyčejné lidi, kteří o zdravovědě slyšeli naposledy tak na základní škole a v běžném životě se naprosto neočekávaně setkali se situací, kdy někdo bojuje o život a je v kritické situaci.
Pomoci při záchraně lidského života může opravdu každý, stačí nepanikařit, vytočit číslo 155 a na druhé straně bude velice zkušený operátor tísňové linky, který je zároveň i záchranář. Nejenže na místo okamžitě vysílá sanitku i vůz s lékařem, ale bude s vámi dál na telefonu a bude vám přesně říkat, jak máte dále postupovat.
A nyní se společně s námi pojďte podívat, jak vše vypadá v praxi:
Několik základních pravidel, jak postupovat:
- při volání co nejpřesněji popište situaci na místě a polohu
- nepanikařte
- dejte si telefon na hlasitý odposlech a položte si ho vedle pacienta, abyste se s operátorem navzájem dobře slyšeli nebo pokud nejste na místě sami, požádejte někoho, aby vám telefon držel u ucha nebo v případě hlučnějšího prostředí komunikaci mezi vámi a operátorem zprostředkovával
- dodržujte přesně pokyny operátora a v případě jeho otázek co nejpřesněji, ale stručně odpovídejte
- držte se, zvládnout to může opravdu každý