Foto

Specialista na reklamu radí: "Desítky podvedených lidí každý den, umíte se bránit?"

Jak si dávat pozor na podvodné reklamy radí zkušený specialista na reklamu

Autor: Karel Aleš 23. května 2023 12:13 , aktualizace 13:21


     Přibývá případů, kdy se na policii obrací podvedení lidé, kteří chtěli zhodnotit svoje úspory a naletěli na atraktivně vypadající investici. Podvodné reklamy jsou zpravidla k vidění na sociálních sítích Facebook a Youtube, narazit na ně však můžete také v podobě takzvané PPC reklamy (Pay per Click, tedy platí se za proklik na cílovou stránku - pozn. red) i ve vyhledávání. 

     Reklamy slibující rychlé zhodnocení investic zneužívají k upoutání a navození důvěry fotky českých miliardářů, celebrit, politiků nebo rovnou fotku českého prezidenta a jako lákavé investice nabízejí energetické společnosti, kryptoměny nebo zázračné investice.

     Jak takový podvod odhalit, jsme se zeptali zkušeného marketéra Vlastimila Pěchoučka, odborníka na SEO a PPC reklamu.

Jak zjistit, jestli se jedná o podvodnou reklamu, či ne?

     Ověřit reklamu, zdali se jedná o skutečnou relevantní investici do existující firmy nebo podvod, není jednoduché a chce alespoň trochu pokročilou znalost internetu i dobré kritické myšlení.
     Oboje se však můžete velmi rychle naučit. Dobře pamatujte i na to, že každá taková reklama cílí především na chamtivost a vidinu snadného zisku. Vlastnosti, které si sice nemusíme přiznávat, ale pravdou je, že drtivá většina společnosti je v nějaké míře má. 

     Například video slibující investici do nejmenované energetické společnosti je namluvené hlasem umělé inteligence, který prostě nezní reálně. Postrádá intonaci a člověk by paní označil spíše za “uspávače hadů”. V souvislosti s rozvojem umělé inteligence a služeb, které umí generovat hlas, však dojde ke zlepšení podvodných reklam i v tomto ohledu. Rozpoznat je tak bude chtít opravdové kritické myšlení a základní schopnost si ověřovat informace.

     Nejdůležitějším znakem je však webová stránka, na kterou vás taková reklama odkáže. Sledujte, jaká doména se ve vašem internetovém prohlížeči načte. Podvodné stránky se často tváří jako článek na známém zpravodajském serveru, ale v doméně v horní části prohlížeče můžete poznat, že je něco divně. Pokud web nabízející investici zní podivně a nikdy jste o podobné značce neslyšeli, opět je na místě být nejen opatrní, ale maximálně podezřívaví.

     Příklad podvodné reklamy, která zneužívá k navození důvěry prezidenta Petra Pavla, ochrannou známku společnosti ČEZ a. s. a ještě ochrannou známku společnosti TV Nova s. r. o.  Na webu se zneužívají další ochranné známky a dokonce i falešné komentáře z Facebooku, které dodávají tzv. “social proof” –⁠ tedy v tomto případě falešný důkaz, že i ostatní (neexistující) uživatelé využili lákavě vypadající nabídku. Podvědomě si tak myslíme, že nejde o podvod. Pozor na to!

Využijte vyhledávání Google

     Pokud si chcete o společnosti zjistit více, pak doporučuji zadat její název do vyhledávače Google a ověřit si, zdali na takovou společnost neupozorňuje Policie ČR prostřednictvím médií nebo nejsou na internetu popsány příběhy lidí, kteří již naletěli. I zde však oddělujte placené PPC reklamy od organického vyhledávání. Hledejte pak články v relevantních důvěryhodných českých médiích a po kliknutí na ně si opět ověřte, že čtete skutečně konkrétní médium a není to pouze opět nastrčená falešná stránka, která se za známé médium pouze vydává. 

Buďte podezřívaví

     Na každou takovou reklamu nabízející vysoké zhodnocení je potřeba dívat se podezřívavě a ověřovat si informace. Vyhledávat název firmy, projít si česká média, zdali již na takovou kauzu neupozorňují, popř. googlit i dotazy jako “reklama s [doplňte si název firmy] podvod” apod. 

     I po důkladném průzkumu a rešerši nemáte nikdy jistotu, že nejde o podvod. Opatrnost je vždy na místě. Pokud si myslíte, že by tento článek mohl pomoci třeba i vašim rodičům, či prarodičům, rovnou jim ho pošlete.

Malý tahák, co si z článku zapamatovat:

  • Raději na veškeré nabídky investic zprvu nahlížet silně nedůvěřivě.
  • Používat kritické myšlení a nepodléhat prvnímu dojmu.
  • Ověřovat si –⁠ vyhledat si název firmy, číst jen portály se silnou značkou, ověřovat si doménu v prohlížeči.
  • Zeptejte se v okolí –⁠ třeba svých dětí, vnoučat apod.

Kdo nám s článkem pomohl?

     Vlastimil Pěchouček je specialista na SEO a PPC kampaně, majitel společnosti Pdigital s.r.o.,  která se stará o online reklamu e-shopům a webům, které sbírají poptávky. Setkat se s ním lze v Plzni i v Praze.
     Vlastimila si můžete přidat na Linkedin nebo kontaktovat přes web společnosti Pdigital, kde se dozvíte vše o SEO službách a PPC reklamě.