Proč vrtulník spadl?
Na tuto otázku zatím nikdo odpovědět neumí. Tragédii nyní šetří kriminalisté spolu s pracovníky Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Mimo jiné zjišťují veškeré okolnosti, provádí se výslechy svědků, vyhodnocují zajištěné stopy a jsou nařízeny znalecké posudky. Také byla nařízena soudní pitva u celé posádky.
Množí se spekulace a dohady o špatném zvuku motoru či nízké výšce letu, právě ale výška se dá ze zatím dostupných videí špatně odhadnout. Dle pilota stejného vrtulníku smí tento stroj létat pouhých 150 metrů nad terénem a 300 metrů nad obydleným územím. Videa z Borských polí pak sice ukazují velmi nízký let, ale to je pochopitelné, ze zdejšího firemního heliportu totiž vrtulník vzlétal.
Několik lidí nám popsalo údajné riskantní chování pilota v minulosti na různých místech Plzně, ale o tyhle informace se také opřít nedá. Nad Plzní či v jejím okolí samozřejmě létá více vrtulníků a hlavně piloti se v nich střídají. Například hodně zmiňované časté přistávání a nízké průlety na Slovanech má "na triku" zcela jiný pilot a ve zcela jiném vrtulníku. O tomto případu jsme již totiž informovali v minulosti v jiném článku.
Kdo byl na palubě v okamžiku tragédie
Vrtulník včera pilotoval známý plzeňský podnikatel Bohumil Doubek narozený v roce 1986. Dalšími členy posádky byli velice významní hosté firmy Workpress Aviation, dva muži a jedna žena - prezident Thajské asociace subdodavatelů Chanatip Surachaisitikul a Chanpim Sarutanon a Ekkarat Lekpornprasert, vrcholní manažeři thajských společností.
Jaký byl Doubek pilot?
Na to jsme se zeptali jak ve firmě WPA, tak i známých pilota. Všichni se shodli na tom, že Bohouš byl výborný a velmi zkušený pilot, který měl nalétáno stovky hodin. Mimo záznam nám ale také uvedli, že létal velmi ostře a pilotáž si dovedl pořádně užít. "Párkrát jsem s Bobešem letěl, trochu mě strašil, trochu se asi i vytahoval a hlavně si užíval mého strachu, bylo ale vidět, že stroj má pevně v ruce a létání miloval. Proč havaroval, si neumím vysvětlit. Ještě musím na vysvětlení uvést, že já nikdy neletěl v tom stroji, který včera havaroval. Oni měli původně jiný, ale ten jim nedávno někdo rozmlátil. Ten, co se včera zřítil, byl jejich nový a měli ho teprve asi dva nebo tři týdny. Mě to strašně vzalo, hodně lidí ho pomlouvalo, protože mu záviděli peníze, já ho ale znal jako člověka, byl hrozně fajn a hlavně když bylo potřeba neváhal pomoct," uvedl nám muž, jehož jméno má redakce k dispozici.
Policie prosí veřejnost o pomoc
Kriminalisté děkují svědkům, kteří dodali videa a opakovaně žádají veřejnost o poskytnutí fotografií a videí ze včerejší tragédie. Tyto záběry by mohly výrazně pomoci při objasňování příčin letecké havárie.
Včera jsme psali
Dnes kolem půl šesté večer spadl v prostoru Nové Hospody v Plzni malý soukromý vrtulník Robinson R44. Původní zpráva hovořila o pádu na střechu haly zinkovny MEA, později se ale ukázalo, že jde již o halu sousední DPD. Vrtulník celý propadl střechou budovy a roztrhaný vrak zůstal viset v její konstrukci.
Na místo dorazily záchranné složky doslova z celé Plzně. Poté co se záchranné složky dostaly do budovy, zjistily, že dva členové posádky při nárazu z vrtulníku vypadli. Dvě osoby utrpěly zranění neslučitelná se životem, u dvou vážně zraněných byla zahájena resuscitace.
„Zdravotnickým záchranářům byla událost oznámena krátce před půl šestou. Na místo okamžitě vyrazily čtyři výjezdové skupiny ZZSPK a vrtulník LZS, který situaci monitoroval ze vzduchu, neboť nebylo hned zřejmé, zda ve zmíněném výrobním podniku nejsou další zranění. Záchranáři záhy vyhlásili stav hromadného postižení osob a ve spolupráci s ostatními složkami IZS zahájili resuscitaci zraněných. Ta byla bohužel vzhledem v mechanizmu úrazu neúspěšná,“ uvedli záchranáři.
Dle naší informace zde zahynula celá posádka vrtulníku Robinson, tedy český pilot a tři jeho Thajští přátelé – dva muži a jedna žena.
Případ převzali kriminalisté a byl nasazen i dron, kterým byla prozkoumána konstrukce střechy. Na místo samozřejmě také vyjeli pracovníci Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Dle mluvčího hasičů je jedná o menší halu přibližně 25x15 metrů, která byla naštěstí prázdná a nebyla v ní ani technologie. Zhroucení budovy dle statika nehrozí. Hasiči po domluvě s Úřadem pro odborné zjišťováni příčin leteckých nehod provedou stabilizaci budovy a následné vyproštění trosek vrtulníku.