Ve dne v noci se po Plzni pohybují desítky strážníků městské policie, kteří se nejen starají o bezpečnost veřejnosti a dopravní situaci ve městě, ale také vyjíždějí na pomoc našim nejstarším občanům na senior lince, odchytávají uprchlá zvířata nebo třeba likvidují kadávery.
Tohle asi všichni víme, protože to v našich ulicích každodenně vidíme. Co ale ví asi málokdo je, kdo tohle vše organizuje, řídí a rozhoduje o tom, která hlídka kam vyrazí a co tam bude dělat.
Ano, správně, mluvíme tu o takzvaných operačních neboli o operačních strážnících pracujících na Operačním oddělení městské policie. Každý asi ví, že existují, ale co přesně dělají, už si asi jen domýšlíme a vězte, že jít se za nimi podívat je naprosto vyloučeno, neboť jde o uzavřené, režimové pracoviště.
My jsme však od nejvyššího vedení Městské policie Plzeň dostali výjimku nejen ke krátké návštěvě tohoto přísně střeženého střediska, ale dokonce i možnost si s operačními promluvit.
Pracuješ na operačním středisku Městské policie Plzeň. Mohl bys našim čtenářům přiblížit, k čemu operační středisko slouží?
Operační středisko slouží především k organizaci činnosti strážníků na ulici a k jejich vysílání na jednotlivé případy. Samozřejmě zde také přijímáme oznámení od občanů, kteří se ocitli v tísni nebo nám chtějí předat nějaké informace či nahlásit protiprávní jednání. Zkráceně řečeno je to takové srdce městské policie nebo spíše její mozek.
Jak dlouho ty osobně už u městské policie pracuješ a byl jsi vždycky na pozici operačního nebo kde jsi sloužil předtím?
U Městské policie Plzeň působím od roku 2004, letos tedy dvacátým rokem, a na zmíněném operačním oddělení od roku 2012. Předtím jsem pracoval na obvodním oddělení Střed i odtahu vozidel.
Proč sis vybral právě operační oddělení, co tě k tomu vedlo a je to ten nejvyšší post?
Nejde ani tak o nejvyšší post, ačkoliv je to asi ta nejvyšší pozice, kam se může strážník u MP dostat, pokud ovšem nebude aspirovat například na pozici velitele služebny či dokonce na některý z vedoucích postů organizace. Podle mě ale tady jde hlavně o odpovědnost, fundovanost a odbornou znalost, protože na tomhle oddělení už není nikdo, kdo by za tebou stál nebo ti radil, co máš dělat. To znamená, že tady odpovídáš sám za sebe, ačkoliv je to pochopitelně pořád týmová hra a týmová práce. Tady se musíš rozhodnout ve zlomku vteřiny - co poradit lidem, jak jim odůvodnit svoje rozhodnutí, jestli vyslat hlídku a nebo ne. Proto jsem do toho šel.
Veřejnost bude určitě zajímat, kolik bereš a jaké výhody má práce u městské policie.
V tomto ohledu velmi záleží na počtu odpracovaných let a především také na celkové spokojenosti vedení s tvou prací, ale na tomto pracovišti lze dosáhnout skutečně velmi zajímavého platu a samozřejmě i dalších benefitů. Příjem v „čistém“ se může pohybovat klidně i v hladinách kolem padesáti tisíc.
Jak jsem zmínil, jsou zde i další benefity například v podobě čtvrtletních odměn, osobního ohodnocení (které může být každoměsíční), příspěvky před dovolenou a Vánoci v podobě příplatku, jež se pohybuje řádově kolem deseti tisíc.
Všichni zaměstnanci MP, včetně strážníků, také samozřejmě disponují stravenkovou kartou. Pro mě osobně je kupříkladu největším plusem z řady výhod karta Multisport, která umožňuje volný vstup na mnohá sportoviště, včetně fitness center, po celé České republice.
Dokážeš říct, kolik za směnu na operačním vyřídíte oznámení? Alespoň přibližně?
To mohu říct docela přesně, za čtyřiadvacet hodin můžeme odbavit až kolem tří set relací, samozřejmě včetně radioprovozu. Pokud budeme hovořit pouze o telefonátech občanů, jejich množství se často pohybuje mezi padesáti až stovkou denně. Nejsou výjimkou ani čísla 120 -150 za 24 hodin.
Čeho se volání oznamovatele na linku 156 týkají nejčastěji?
Nejčastěji se týkají věcí, jako je špatné parkování, krádeže, ale v současné době veřejnost asi nejvíce trápí bezdomovci narušující veřejný pořádek v centru Plzně a samozřejmě také toulavá či bezprizorní zvířata.
Jsou nám ale volána i závažnější oznámení, například zdravotní či psychické problémy, kolapsové stavy, anebo jiný problém ohrožují zdraví či život občanů.
Nakonec bych mohl zmínit i méně důležitá až nepodstatná oznámení, jež nepřísluší řešit ani nám, ani PČR. Často bývají úsměvná a vlastně na tísňovou linku vůbec nepatří.
U tohoto tématu bych ještě chvilku zůstal, jak probíhá takový hovor s oznamovatelem? Co třeba děláš, když jsou volající ve velkém stresu?
Volající bývají ve stresu poměrně často, ať tím, že se sami ocitnou v nějaké nepříjemné situaci nebo je to například ohrožením jejich zdraví, majetku a podobně.
My jsme schopni zastat i funkci pomoci lidem v tísni, hlavně seniorům, takže pokud například starší člověk doma upadne a je klientem tzv. Tísňové linky seniorů, mohu s ním na dálku komunikovat, zjišťovat co potřebuje a zároveň na místo vyslat hlídku či ve vážném případě Záchrannou službu.
Všichni z Operačního oddělení, a nejen z něj, byli proškoleni psychologem jak postupovat v krizových situacích, můžeme tedy pomoci i případnou radou či nasměrováním na příslušné krizové linky, nebo linku pomoci obětem trestných činů. Musíme samozřejmě také umět lidi uklidnit, či jak se říká dostat do komfortní zóny a zároveň zjišťovat co jim právě hrozí a jak nejlépe pomoci. Hlavní ale samozřejmě je, s tím člověkem pracovat po celou dobu rozhovoru, snažit se udržet jej na lince, zvláště, když třeba například volá někdo, kdo vyhrožuje sebevraždou. Musíme umět vyhodnotit, jak dalece to myslí vážně, nebo jaká jiná rizika tam mohou vzniknout.
Napadá tě nějaký konkrétní příklad, toho, co popisuješ?
Určitě ano, měli jsme tu i případ, kdy došlo nejen k výhrůžkám, ale poté i ke skutečné střelbě. Ukázalo se, že ten člověk myslí svá slova vážně a na jejich uskutečnění poté došlo. Nebo jsme měli případ, kdy se ztratil zrakově postižený muž cestou domů, byl úplně zoufalý a nedokázal se sám zorientovat. Nejprve jsem ho uklidnil a poté mu navrhl, že když má u sebe mobilní telefon přizpůsobený pro slepce, ať s ním mává v půlkruhu nad hlavou a podle svítícího displeje jej hlídka po krátké době nalezla.
Máme v rámci kamerového systému i možnost lokalizovat někoho přes mobilní telefon pomocí GPS a v případě, že si nemůže nebo nedokáže GPS zapnout, tak s ním navážeme prostřednictvím speciální sms zprávy videohovor a použijeme k přímé lokalizaci jeho osobní kameru. Nechci tady ale vychvalovat jen práci operačního oddělení, jsme všichni jeden tým a bez strážníků na ulici, na kterých konečný úspěch záleží, bychom nebyli nic.
Dochází někdy ke zneužívání tísňové linky?
Bohužel dochází. Nemyslím si ale, že je to vždy úmyslně, i když v některých případech to tak asi bude. Většinou to je neúmyslné, když si ti lidé nedokáží sami poradit s nějakým banálním problémem a ani si zřejmě neuvědomují, že už tím zbytečně vytěžují tísňovou linku. Kupříkladu nefunkční elektřina v bytě, nefunkční topení či pračka.
Někdy se vyskytne někdo, kdo nám třeba na této lince nadává, používá vulgární výrazy a samozřejmě úmyslně zneužívá linku 156. Může tímto jednáním naplnit i znaky trestného činu a poté celou věc okamžitě předáváme k dořešení kolegům z Policie ČR.
Vzpomeneš si na nějakou vtipnou událost s volajícím?
Těch jsme tady měli spoustu. Například v půl druhé ráno nám volal pán, že jede kolem louky a za ohradníkem tam vidí smutného koně. Zeptal jsem se, proč myslí že je kůň smutný a volající mi popsal, že stojí u hrazení, má smutný pohled a je mu zřejmě zima, takže bychom tam měli jet a přikrýt jej dekou.
Potom jsme tu měli případ, kdy nám oznamovatel volal, že mu v půl třetí ráno nefunguje lednice a zda bychom uměli zařídit opravu.
Kolega měl případ volajícího pána, že vidí ve městě chráněného výra a máme prý vyrozumět někoho ze záchrany ptactva, aby ho odchytil. Po upřesnění lokality, jsme vysvětlili pánovi, že je to maketa, kvůli plašení holubů.
Ale určitě nikdy nezapomenu na případ "kotě". Vloni nám volal starší člověk, že se na římse jednoho z bytových domů nachází jistě zraněné a promrzlé kotě, třese se zimou a že mu hrozí pád. Ten člověk zároveň zalarmoval i kolegy z policie, takže tam jely všechny složky včetně hasičů. Mezitím nám pán již trochu rozrušený volal znovu, že to kotě se třese a že každou chvíli spadne. Během chvilky se ozvala pánovo manželka, že si její muž zapomněl brýle a že se nejedná o živé kotě, ale pouze na římse zachycený igelitový sáček.
A na závěr, vzpomeneš si naopak na nějakou vážnou událost, která tě třeba zasáhla? Například záchrana života?
Bohužel ano, kupříkladu na městském kamerovým systému jsem zachytil fyzické napadání, kdy dva muži bili a kopali ženu v parku pod hotelem Continental. Vyslal jsem na místo okamžitě hlídku, kolegové pachatele zadrželi a předali policii. Ukázalo se, že žena byla zraněna opravdu vážným způsobem, jelikož útok byl celkově nejen agresivní, ale především brutální. Nakonec byli oba odsouzeni, pamatuji si i na svoji roli svědka při soudním jednání.
Měli jsme také případ, kdy nám kdosi hlásil, že z okna vlaku zahlédl u trati visícího oběšence, lokalizovali jsme místo, vyslali hlídku a skutečně se toto smutné oznámení potvrdilo, sebevrah byl nalezen. Tohoto člověka se nám již zachránit nepodařilo, ale nedávno kolega u jednoho z rybníků v Plzni Bolevci zachránil život jinému muži, který se stejným způsobem o sebevraždu pokusil. Náš strážník v tomto případě předvedl neuvěřitelný fyzický výkon, kdy jednou rukou objal visícího muže kolem pasu, nadzvedl ho a ve druhé ruce držel vysílačku, kterou s námi komunikoval a my mohli na pomoc vyslat další hlídky a samozřejmě Záchrannou službu. Díky jeho skvělému výkonu ten muž přežil.
Asi také zřejmě nezapomenu na případ, kdy nám na náš služební Facebook poslali fotku patnácti nebo sedmnáctiletého chlapce, který měl podřezané obě ruce a velice silně krvácel. Podle fotky byla lokalizována jeho poloha a vyslána hlídka. Když se pak dozvíš, že to kluk nakonec přežil právě díky perfektní spolupráci našeho operačního a hlídky v terénu, dojde ti, že ta naše práce má fakt smysl a jsem rád, že jsem si ji vybral!