Policie ke své práci krom běžných vozů samozřejmě potřebuje i různé speciální vozy a výjimku netvoří ani auta pro práci v terénu. Ty se využívají například v příhraničních oblastech, při pátrání po osobách mimo zástavbu, nebo třeba na zahraničních misích. "Když dojde k trestné činnosti uprostřed lesa nebo hor, nemůžeme říct, že tam nemáme čím zajet," vysvětlují policisté. "Velmi často pátráme v náročném terénu po ztracených dětech či seniorech a dojezdový čas pak může rozhodnout i o životě nebo smrti," doplňují.
Vozový park Policie ČR se proto v blízké době rozroste o třicet nových speciálních vozů Land Rover Defender 110 v matně zelené barvě NATO, které na základě vyhraného výběrového řízení dodá policii do konce roku 2023 a následně bude i servisovat náš partner Autosalon Dajbych.
"Když si dnes otevřete v jakémkoli showroomu katalog, všechno se točí kolem luxusu, výbavy a ekologie. My jsem ale off-roaďáci a uvědomujeme si, že konkrétně pro záchranné složky jsou priority zcela jinde. Proto jsme tento speciál upravili hlavně tak, aby zvládl i ty nejtěžší podmínky," uvedl nám při předváděcí jízdě Tomáš Petrů, manažer marketingu Autosalonu Dajbych.
Nové Defendery vyrobené ve slovenské Nitře disponují třílitrovým šestiválcovým turbodieselem s výkonem 200 koňských sil a točivým momentem 500 Nm. Pro práci v náročném terénu jsou přímo stvořeny, mají obrovské nájezdové úhly 37,5, 28 a 40 stupňů, světlou výšku až 291 milimetrů a dokáží se brodit téměř metr hlubokou vodou. Vozy jsou navíc vybaveny systémem Terrain response včetně redukční převodovky a uzávěrek mezinápravového i zadního diferenciálu.
Specialisté Autosalonu Dajbych, specializující se na úpravy a vybavení off-roadových vozů, policejní Defendery vybavili množstvím doplňků pro práci v terénu, jako například terénními pneumatikami Cooper AT na plechových discích, zvýšeným sáním, speciálním střešním nosičem s LED světelnou rampou ARB, výsuvným žebříkem, v nárazníku zabudovaným navijákem Warn Zeon 10-S se syntetickým lanem a tažnou silou 4,5 tuny, vnějším bočním nosičem vybavení a masivními tažnými oky.
Aby mohl vůz plnit funkci služebního vozu Policie ČR, byl samozřejmě vybaven i výstražným zvukovým a světleným zařízení. Pro pohodlí posádky pak byly do vozu instalovány speciální ochranné omyvatelné potahy sedadel a kolejnicový systém zavazadlového prostoru. Nový Defender může táhnout až 3,5 tuny vážící přívěs.
Defendery v úpravě od Dajbycha se vyznačují jednoduchostí, praktičností, účelností, velkým vnitřním prostorem a špičkovými terénními vlastnostmi. Další jejich výhodou pro použití kdekoli ve střední Evropě je i rozsáhlá servisní síť.
Nové Defendery v této nebo podobné konfiguraci chce Autosalon Dajbych nabídnout i Armádě ČR, například pro potřeby vojenské policie. Není to první vůz, se kterým u složek IZS prorazili, již léta dodávají upravené vozy Horské službě, dodávali podvozky pro armádní sanitky Iveco, pro hasiče vyvinuli na třínápravové platformě Toyoty Hilux speciál RZA určený pro hašení elektromobilů a vyvinuli i lehké průzkumné vozidlo LRPV Gepard.