Asi neexistuje déle vyráběné terénní a užitkové vozidlo, než Land Rover Defender, který se po mnoha desítkách let tak stal legendou. Tento neuvěřitelně flexibilní vůz se vyráběl dlouhých 67 let a krom rozsáhlého využití v armádě se v některé ze svých verzí objevil ve službách snad každé záchranné složky u nás.
Náš partner, Autosalon Dajbych, tyto vozy dodával například Horské službě, která odolné a praktické vozy při svém náročném nasazení v horských oblastech využívá dodnes. Shodou okolností se právě konkrétní Defender v úpravě pro Horskou službu z dílny Dajbychů, který vidíte na fotkách v předchozím článku, podílel na popisované záchraně života.
Návrat legendy
V lednu 2016 skončila výroba tohoto slavného auta, ale i když bylo čekání dlouhé, není třeba si zoufat. Netrpělivě očekávaný nástupce tohoto vozu, tedy jeho nová generace, je konečně tady a jeho pětidvéřovou verzi 110 jsme si mohli v Autosalonu Dajbych osobně vyzkoušet.
Protože technologie jdou dále dopředu a již dávno neplatí, že pro ovládání podobného vozu je potřeba notná dávka síly, rozhodli jsme se vůz nechat otestovat naší velice drobnou kolegyni, která s jízdou v terénu nemá žádné zkušenosti. Ta sice měla z mohutného vozu s hranatou siluetou trochu strach, ale ten jí po seznámení se s ovládáním vozu a veškerým jeho vybavením, určeným k usnadnění jeho provozu, rychle přešel.
"Řízení Defenderu byl skvělý zážitek. Nejen, že se velmi snadno ovládá, ale navíc je ohromně pohodlný," popsala své dojmy poté, co se nám jí z kabiny po notném přemlouvání podařilo dostat. "Auto je vybavené různými pomocnými kamerami a systémy, takže i v terénu mi bylo perfektně jasné, co mám dělat a jak jet přesně tam kam potřebuji. Palubní deska a celý interiér je navíc velmi pohodlný, intuitivní a přehledný," doplnila s tím, že doufá, že si nový Land Rover bude někdy moci zapůjčit na delší dobu.
Co můžete od nového Defenderu čekat
Nový Defender zůstává věrný své pověsti a představuje to nejlepší z terénních a užitných vlastností Land Roveru.
Robustní, schopný, odolný a zároveň pohodlný, moderní i technologicky vyspělý. Nový Defender si zachová svou duši třeba skrze hranatou siluetu a další odkazy na slavný offroad, od světel přes horní okno po rezervní kolo na víku kufru.
Dostupný je ve dvou rozvorových verzích, krátké 90 a a klasické 110, v rozložení pro 5, 6 a 7 lidí – dopředu je možné posadit tři lidi jako v prapůvodním Land Roveru.
Je to ryzí Land Rover, je vyroben z nejodolnějších materiálů a testován na hranici možností. Přesto jde o zcela moderní, designově i technologicky progresivní auto. Co je nového? Například hliníková podvozková platforma D7x s nezávislým zavěšením kol a odpružení vinutými nebo vzduchovými pružinami.
MOTORIZACE
- dva dieselové – D200 (200k, 430Nm) a D240 (177 kW/240 k, 430 Nm)
- dva benzínové – P300 (300k, 400 Nm) a P400 (třílitrový řadový šestiválec 294 kW/400 k, 550 Nm)
- očekává se i plug-in hybrid P400e
Výkon motorů bude distribuovat špičkový osmistupňový automat ZF.
TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
- redukce
- samosvorný mezinápravový diferenciál (možnost zadního samosvorného diferenciálu)
- brodivost 900 mm a program Wade usnadňující pohyb v hluboké vodě
- světlá výška až 291 mm
- konfigurovatelný All Terrain Progress Control (ATPC), Terrain Response 2, "průhledná kapota" a další asistenční systémy
- úhly nájezdový / přechodový / odjezdový: 38 / 28 / 40
UŽITNÉ VLASTNOSTI
- tažený přívěs 3,7 tuny (3,5 pro Evropu)
- 900 kg užitečná hmotnost
- 300 kg statická nosnost střechy (168 Kg dynamická)
- zavazadlový prostor:
- verze 90 – 397/1563
- verze 110 – 1075/1763
- vyklápěcí dveře
Jaké jsou další zajímavosti tohoto vozu? Pro nás například lokalita výroby, tedy nová továrna ve slovenské Nitře, nebo třeba látková střecha ve stylu safari. Z technických vychytávek potom například vzdálená aktualizace softwaru.
DEFENDER PODLE TEBE
Land Rover nabízí spoustu možností, jak Defender přizpůsobit potřebám konkrétních zákazníků. Jedná se o čtyři základní pakety příslušenství a úprav, tedy Explorer, Adventure, Country a Urban.
Příslušenství je připraveno opravdu hodně, od navijáku po výklopný střešní stan. Zanedlouho se dočkáme i dvou užitkových verzí. Už teď si můžete třeba v kolech vybrat od 18palcových plecháčů po 22palcové lité disky.
INTERIÉR
Interiér prošel velkou přestavbou a pryč je nepohodlí minulých generací. Díky nouzovému třetímu sedadlu uprostřed první řady i krátká verze odveze 6 lidí, stodesítka pak má i sedmimístnou verzi.