Foto

Černý den motorkářů v Plzeňském kraji - dva mrtví a čtyři zranění

Přinášíme několik doporučení a rad pro motorkáře i řidiče aut, třeba někomu zachrání život

Autor: Jana Holá úterý 21. května 18:24 , aktualizace 18:32

Nehody Smrt


     Včera byl bezesporu černý den motorkářů v Plzeňském kraji. Během šesti nehod s jejich účastí dva motocyklisté zemřeli, dva utrpěli středně těžká zranění a dva lehká.

     K první tragické nehodě došlo před jednou hodinou odpoledne na výjezdu z Dobřan u skladu Penny. Podle policie k nehodě došlo tak, že řidiči motocyklu Harley Davidson narozenému v roce 1959 nedala přednost řidička vozu Toyota vyjíždějící z parkoviště skladového centra.
     Motocyklista zemřel na místě.

Celý článek naleznete zde: 

Motocyklista střet s autem nepřežil - článek byl aktualizován

Motocyklista střet s autem nepřežil - článek byl aktualizován

20. 05. 2024, 16:04, aktualizace 20. 05. 2024, 17:00

Přes veškerou snahu zasahujících se muže nepodařilo zachránit


      O pouhé čtyři hodiny později došlo na silnici z Plzně do Kozolup, u odbočky na Vochov, k další tragické dopravní nehodě, během které došlo ke střetu dvou osobních aut, autobusu a motocyklu. Podle policie nedal řidič vozu při odbočování vlevo přednost řidiči motocyklu Kawasaki narozenému v roce 1985. 
     Motocyklista zemřel na místě.

Celý článek naleznete zde: 

Hromadná dopravní nehoda, jeden mrtvý

Hromadná dopravní nehoda, jeden mrtvý

20. 05. 2024, 17:15, aktualizace 20. 05. 2024, 18:59

Během pouhých čtyř hodin další smrtelná dopravní nehoda, tentokrát mezi Plzní a Kozolupy


     O další tři hodiny později došlo ke střetu auta s motocyklem na silnici 201 u Mladotic na severu Plzeňska, kde zatím neznámý řidič s vozidlem Škoda Octavia při odbočování vlevo zřejmě nedal přednost v jízdě motorkáři narozenému v roce 1993, který jel s motocyklem Suzuki a po střetu na místě nechal zraněného motocyklistu i auto a zbaběle utekl.

Celý článek naleznete zde: 

Srazil motorkáře, neposkytl mu pomoc, své auto nechal na místě a zbaběle utekl

Srazil motorkáře, neposkytl mu pomoc, své auto nechal na místě a zbaběle utekl

21. 05. 2024, 13:17, aktualizace 21. 05. 2024, 13:57

Policisté šetří dopravní nehodu a pátrají po jejím viníkovi

    Kromě těchto tří nehod došlo včera v Plzeňském kraji ještě ke třem dalším nehodám motocyklů, při kterých byli zraněni dva jezdci a jedna jezdkyně. Tyto nehody naštěstí již neměly tak vážné následky jako tři výše uvedené, ale celkový počet šesti nehod se dvěma mrtvými je již samozřejmě alarmující.

Přinášíme tedy několik doporučení a rad pro motorkáře i řidiče aut

Pro řidiče aut

  • V současné době je v České republice registrován téměř milion motocyklů a naše země se také stává oblíbenou destinací motorkářů ze zahraničí. Vzájemné soužití mezi námi a motorkáři tedy není volbou, ale nutností. 
  • Pamatujme si, že nehody motocyklů končívají daleko častěji tragicky a značné procento z nich je zaviněno nepozornými řidiči osobních aut, což potvrzuje i včerejší výčet vážných a tragických nehod motocyklistů.
  • Motorkář je vždy rychlejší než auto, tak se nesnažme s nimi závodit. Motocykl má často větší výkon než běžný osobní automobil a hmotnost kolem 300 kg i s jezdcem. S výkonem nějakých 100 koní, které máte třeba ve svém Focusu 1.6, tak motocykl akceleruje podobně jako Ferrari. Tím, že budete přidávat plyn, když se vás snaží motorka předjet, zaprvé porušujete zákon a zadruhé ohrožujete motorkáře, kterému tak předjíždění trvá dále.
  • Motocykl nebrzdí tak dobře jako auto, na suché rovné silnici je sice brzdná dráha motocyklu podobná obyčejnému autu, ale zpravidla nikdy nezastaví motorka kvůli menší ploše dotyku pneumatik se silnicí tak dobře jako auto. Styčná plocha pneumatik motocyklu je přibližně čtvrtinová proti autu a protože plno motorkářů brzdit neumí (ze strachu z pádu nedokáží využít potenciál brzd na 100 %), z rychlosti 100 km/h potřebují k zastavení i přes 50 metrů – na rozdíl od nějakých 40 metrů v případě osobního auta.
  • Motocykl není vidět tak dobře jako auto. Není to jen jeho velikostí, ale i zavedením celodenního svícení. Dříve jste motorku viděli snadno, dnes se ale v záplavě světel a módních LED diod snadno ztratí. Počítejte také s tím, že motorka se přibližuje rychleji, než si myslíte, zejména na křižovatkách mimo obec. Mimo město na silnicích druhé třídy, kde bývá vcelku malý provoz, ale také spoustu odboček na vedlejší silnice, zpravidla nezkušení a starší řidiči ignorují přednost v jízdě a najedou ihned do silnice, aniž by pořádně zkontrolovali dění na hlavní.
  • Motorka se vejde všude. Hlavně ve městech má motorka tu výhodu, že se může proplétat kolonami a většina motorkářů toho využívá. Proto je zbytečné motorkářům ztěžovat jízdu tím, že jim uzavřete cestu. Je ale chvályhodné, že poslední dobou se lidé naučili hlavně ve větších městech motorky a skútry dopředu pouštět. A jestli vás štve, že se motorkář v koloně dostane až dopředu, kupte si také motorku.
  • Motorkář může brzdit, ale vy neuvidíte jeho brzdné světlo. Motocykl totiž díky velkému brzdnému momentu motoru dokáže zejména z vysokých rychlostí na dálnici účinně zpomalovat i bez použití brzd. Platí to zejména o velkoobjemových dvouválcích. Motorkáři často zpomalují tak, že jen podřazují dolů. Snažte se proto nefixovat pohled na zadní svítilnu motocyklu a spíše sledujte, co se děje vpředu.
  • Motorkář vás nemusí vidět ve svém zpětném zrcátku. Konstrukce zrcátek na některých motocyklech není zrovna šťastná a řidič, zejména většího vzrůstu, v nich někdy vidí jen svá ramena. Zároveň se motocykl za jízdy neustále trochu klepe a to, co pak motorkář vidí v zrcátku, není fakt nic moc. Ke kontrole situace za sebou se tak často motorkář musí otočit. Pokud se tedy zrovna chystá předjet auto před sebou a vykukuje před něj, počítejte s tím, že možná vůbec neví, co se děje za ním.
  • Přemýšlejme o motorkáři jako o člověku, na kterého doma čeká, tak jako na nás, jeho milující rodina a ne jako o motorce, tedy stroji, který nás chce určitě nějak naštvat.
  • Nezapomínejme prosím nikdy, že motorkář kolem sebe nemá deformační ochranné zóny či airbagy jako my v autě. 

Pro motorkáře

  • Dbejte na dodržování pravidel silničního provozu a zásad bezpečné jízdy - dodržujte povolenou rychlost, dodržujte bezpečnou vzdálenost, přizpůsobte jízdu stavu vozovky, kdy je třeba dávat pozor na výtluky vzniklé během zimy, zbytky inertních posypů a listí.
  • Dále doporučujeme sledovat povětrnostní vlivy a jejich změny, a to zejména v ranních a podvečerních hodinách, kdy dochází k razantním výkyvům teplot. Při velkých teplotních změnách může být povrch vozovky nečekaně kluzký.
  • Používejte speciální motorkářskou výstroj, zejména ochrannou helmu, která musí být řádně upnutá, dále ochranný oblek, rukavice, chrániče kloubů a páteře a vhodnou obuv.
  • Na motocykl nasedejte vždy jen, když nejste pod vlivem alkoholu ani jiných návykových látek a mějte na paměti, že v České republice je nulová tolerance hladiny alkoholu v krvi.
  • Nemyslete pouze na sebe. Chovejte se ohleduplně k ostatním účastníkům silničního provozu tak, abyste nikoho neohrožovali a neomezovali. Respektujte ostatní účastníky silničního provozu a snažte se zároveň předvídat jejich počínání.
  • Nezapomínejte na to, že váš motocykl má vždy delší brzdnou dráhu než auto.
  • Na závěr je nutné zdůraznit, že dopravní nehoda na motocyklu má často mnohem horší následky než nehoda v autě. Pamatujte, že zdraví má člověk jen jedno a nelze jej vyvážit penězi.


Pekelný ostrov

První červencový víkend proběhne na ostrově v Holýšově již jedenáctý ročník rockového open air festivalu Pekelný ostrov. Vše začne již ve čtvrtek 4. července v podvečer Warm up party, na kterou je pro všechny vstup zdarma.