Foto

"Lidský život je víc než baterky!" zní z plzeňské radnice

Primátor Zarzycký i hejtman Špoták zásadně odmítli snahy vlády o přesunutí letecké záchranky mimo náš kraj

Autor: Karel Aleš 21. srpna 2023 14:22 , aktualizace 14:28

    

     V pátek došlo k setkání plzeňského primátora Romana Zarzyckého s hejtmanem Plzeňského kraje Rudolfem Špotákem, při kterém se oba shodli na tom, že armádní letecká záchranná služba musí zůstat v Plzeňském kraji, protože podle nich je jedině armáda zárukou toho, že vrtulníky budou zachraňovat lidské životy ve dne i v noci a sedm dní v týdnu.

Dále oba společně vyzvali ministra průmyslu a obchodu i ministra zdravotnictví, aby veřejnosti odpověděli na tři otázky.

1. Kdo bude v dalších letech provozovat leteckou záchrannou službu v Plzeňském kraji?

2. Zda bude letecká záchranná služba dál fungovat nepřetržitě v denních i nočních hodinách?

3. Kam oba ministři hodlají leteckou záchrannou službu přemístit z letiště v Líních, pokud o tom stát v souvislosti se stavbou Gigafactory uvažuje?

      "Já zásadně odmítám jakékoliv snahy české vlády o přesunutí armádní letecké záchranné služby mimo náš kraj. Proti Gigafactory jsem od samého počátku a jsem velmi rád, že mi hejtman Rudolf Špoták podal ruku na to, že bez armádní letecké záchranné služby žádná Gigafactory v Líních nebude. Zvažované přesídlení leteckých záchranářů do Karlovarského kraje totiž podle mě nedává vůbec žádný smysl, Karlovarský kraj je menší, méně osídlený a nemá fakultní nemocnici," uvedl nám dnes primátor.

Celý otevřený dopis oběma ministrům si můžete přečíst zde:

    Mnozí jistě namítnou, že vláda při představení projektu slíbila, že Letecká záchranná služba zůstane v Líních zachována. Máte pravdu, slíbeno to bylo, netrvalo ale ani půl roku a základna z plánů gigafactory zmizela s tím, že bude přesunuta jinam v Plzeňském kraji.
    O dalšího půlroku později pak ministr zdravotnictví Vlastimil Válek představil plán otevřít novou základnu Letecké záchranné služby na karlovarském letišti. Ačkoli to ministr Válek nezmínil, vše nasvědčuje tomu, že by na na tuto novou základnu měla být přesunuta právě posádka z Líní, což nám již potvrdilo několik našich zdrojů.

     My jsme se samozřejmě zajímali i o to, jaký by měl zmiňovaný odsun Letecké záchranné služby do Karlovarského kraje vliv na kvalitu péče o občany v Plzeňském kraji. Oslovili jsme proto několik bývalých pilotů LZS, se kterými jsme dříve spolupracovali, a ti se všichni shodli na tom, že i kdyby byla zajištěna náhrada v denních hodinách, zásahy v nočních hodinách by byly veliký problém.

     V nočních hodinách může totiž kvůli vybavení i výcviku letecké záchranné práce zajišťovat pouze Armáda české republiky, jako jsou právě piloti Letecké záchranné služby z Líní. Od soumraku do úsvitu by tak musely na pomoc do Plzeňského kraje vzlétat vrtulníky z Karlových Varů, což by zvláště v jižní části našeho kraje, zejména na Šumavě a v okolí, prodloužilo doletovou dobu o přibližně dvacet minut.
    To je ale v případě, kdy jde o lidský život a často o každou vteřinu velmi dlouhá doba.

    Další problém přesunu spočívá ve spolupráci Letecké záchranné služby s hasiči. V Karlovarském kraji totiž nejsou zřízeni hasiči - letečtí záchranáři, což je nadstavba na specializaci hasič - lezec. V případě potřeby nasazení hasičů by tak pro ně vrtulník musel nejprve letět na základnu Plzeň Košutka nebo Přeštice a odtud teprve pokračovat k zásahu. 
    Zřízení družstva hasičů - leteckých záchranářů je přitom časově i organizačně velmi náročná záležitost, není tedy příliš pravděpodobné, že by bylo její zřízení do léta příštího roku, kdy by měl být přesun realizován, možné.