Od dnešního rána dopravu na Borských polích v Plzni komplikuje začátek nové fáze rekonstrukce okružní křižovatky u Makra.
Od ranních hodin je část okružní křižovatky mezi Obchodní a Folmavskou ulicí zcela uzavřena, takže v podstatě již nejde o kruhový objezd a objízdná trasa vede ulicemi Obchodní, Podnikatelská a U Nové Hospody.

Toto omezení potrvá do 5. dubna a Regensburská ulice bude po tuto dobu průjezdná oběma směry.
Dnes ráno jsme více než hodinu sledovali provoz na tomto místě, vše bylo plynulé a k úplnému zastavení dopravy docházelo pouze na krátké intervaly.
Jediné velké komplikace jsme zaznamenali, když se neukáznění řidiči pokoušeli urychlit si cestu odbočovacím pruhem, kterým kolonu předjížděli a následně se pokoušeli zařadit zpět do průběžného pruhu, čímž odbočovací pruh zcela zbytečně zablokovali.

Pojďte se společně s námi podívat, jak to v Plzni u Makra dnes ráno vypadalo
Omezení provozu na dálnici D5
Další komplikaci v dopravě, ale s opravou křižovatky u Makra nijak nesouvisející, způsobila dnes po půlnoci nehoda kamionu na 106. km dálnice D5, tedy u sjezdu na Stříbro, ve směru jízdy z Plzně na Rozvadov. Dálnice musela být v tomto místě nad ránem z důvodu přeložení nákladu a vyproštění kamionu uzavřena.Objízdná trasa byla stanovena přes Heřmanovu Huť, a to po souběžné komunikaci II/605 od mimoúrovňové křižovatky na 100. kilometru dálnice a zpět na dálnici na 107. km na mimoúrovňové křižovatce.
Krátce po osmé hodině ráno byla dálnice plně zprůjezdněna.
O zahájení rekonstrukce a plánech na rozšíření velmi frekventovaného kruhového objezdu u Makra jsme informovali již v lednu:
Rekonstrukce okružní křižovatky U Makra
Na přelomu února a března budou zahájeny práce na rekonstrukci okružní křižovatky U Makra. Každý, kdo tuto křižovatku pravidelně využívá, zná její problémy a proto věříme, že tuto informaci vítá.
Nejpalčivější otázky k tomuto tématu zodpověděl náměstek plzeňského primátora Bc. Aleš Tolar.

Kdy přesně se tedy začne?
První práce začnou příští týden. Zatím sondáže a překládky sítí bez uzavírek. První dopravní omezení nastane v průběhu března.
Co se rekonstrukcí změní?
Dopravně nejzatíženější křižovatka ve městě, kudy denně projíždí desítky tisíc aut, bude po rekonstrukci pro motoristy, cyklisty i chodce bezpečnější a propustnější, odpadne nebo se zkrátí čekání v kolonách.
Jak toho bude dosaženo?
Rozšířením rondelu samotného přidáním třetího jízdního pruhu po celém obvodu, ale také v části okruhu stavebním oddělením jízdních pruhů znemožňujícím nebezpečné přejíždění z pruhu do pruhu.
Zkrátka, nové uspořádání bude řadit auta už předem na hlavních příjezdech ke křižovatce od dálnice, od Borských polí a ze Západního okruhu do nájezdových pruhů dle toho, kudy mají v planu z křižovatky vyjet.
Křižovatka má být nově řízena semafory?
Ano, provoz na křižovatce bude nově také světelně řízen a to na všech paprscích včetně signalizovaných přechodů pro chodce. Světelné řízení umožní nastavit delší intervaly zelené a upřednostnit tím hlavní dopravní tahy.
Do kdy bude rekonstrukce trvat?
Zhotovitel se zavázal dokončit stavbu během podzimu, ale já věřím, že už s koncem léta ty největší komplikace pominou.
Nejde to rychleji?
Šlo by to, ale za cenu úplné uzavírky křižovatky. A touto cestou jsme se spolu s ostatními investory rozhodli nejít. Ze tří rychlostních scénářů, tedy tříměsíční rekonstrukce s úplnou uzavírkou, šestiměsíční rekonstrukce s poloviční uzavírkou nebo devítiměsíční rekonstrukce s omezeným provozem, jsme zvolili ten prostřední, kdy provoz nebude muset být zcela uzavřen, ale cca půl roku bude sváděn vždy do jedné poloviny křižovatky. I tak to bude pro provoz v této části města velká komplikace, všichni s tím musí počítat a místu, je-li to možné, se raději vyhnout. Díky za trpělivost!
Co to bude stát?
Zhruba čtvrt miliardy. O náklady se dělí Město Plzeň se státem (ŘSD) a krajem (SUS PK).