Jako každoročně s nástupem horka neoddělitelně přichází i období lesních a polních požárů. K jednomu takovému požáru došlo včera i v lese u Oloví na Sokolovsku.
Zásah hasičům tam velmi komplikoval špatně přístupný terén, takže se zásahovou technikou nešlo dojet až k samotnému požáru a hasiči museli hledat nejbližší místo, kam se technika dokáže dostat a dál již bylo nutno vést vodu po zemi.
K požáru vyjíždělo několik jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů s různou moderní technikou, ale nejblíž k místu zásahu se dostali dobrovolní hasiči z Jindřichovic se svým zásahovým vozem s označením CAS 16 Praga V3S.
"Jedná se o skutečného zásahového veterána. Rok výroby tohoto vozidla je 1960, je mu tedy neuvěřitelných 64 let. Tato cisterna, respektive podvozek Praga V3S, je však často označovaný jako nejlepší do terénu.
V současné se době se samozřejmě vyrábí velmi kvalitní zásahové cisterny s podvozkem kategorie 3, tedy těžký terén, ale Praga V3S už navždy zůstane u hasičů jako vozidlo, které dokázalo projet téměř kamkoliv," uvedli samotní hasiči.
Praga V3S aneb "vejtřaska"
Jde o doslova ikonický československý třínápravový terénní nákladní automobil s pohonem všech kol, který vznikl podle požadavků Československé armády jako střední terénní nákladní automobil.Navržen byl šéfkonstruktérem Pragy Janem Lancem, první prototyp byl vyroben již v roce 1952 a o rok později začala sériová výroba, která trvala až do roku 1990. Je tak nejdéle vyráběným československým nákladním automobilem a celková produkce se odhaduje na přibližně 130 000 kusů.
Prvořadou výhodou tohoto nákladního vozu byla bezkonkurenční průchodnost terénem. Základem konstrukce byl totiž pružný žebřinový rám z ocelových U profilů, propojených a vyztužených příčkami profilu L, spojených nýtováním. Krut rámu s tuhými nápravami tak pomohl vejtřasce k lepšímu kontaktu kol s povrchem i velkému křížení náprav. V terénu je dodnes schopnější i než někteří její daleko modernější konkurenti.
Praga V3S tvořila základ vozového parku československé a poté české armády i slovenské armády, kde sloužila v desítkách modifikací. Samozřejmě byla také exportována do většiny socialistických států, kde byl o ni veliký zájem a byla velikou konkurencí ze Sovětského svazu dodávaným nákladním autům.
Teprve v prvním desetiletí 21. století začala být vejtřaska v české armádě nahrazována a velké množství těchto vozů dosud slouží v civilní sféře.