Přesto, že ve většině horských oblastí jsou zatím v provozu pouze areály se sjezdovými tratěmi s umělým zasněžením, Horská služba zahájila zimní sezónu 2016/2017 v plném nasazení.
V průběhu letní sezóny proběhla každoroční obměna dopravní techniky. Nové automobily do terénu budou pomáhat lidem v nouzi v Krušných horách, další vozy dorazily do Beskyd a na Šumavu. U terénních čtyřkolek je možno zaměnit kola za pásy a takto se mohou stroje používat i v místech, kde není dostatečná sněhová pokrývka a nahradit tak při záchranné činnosti používané sněžné skútry. Nové čtyřkolky jsou dislokovány v Krkonoších, Jizerských horách, Orlických horách, Jeseníkách a na Šumavě. V některých oblastech jsou v rámci obměny dopravní techniky pořízeny nové sněžné skútry.
Zimní sezónu začala HS i s několika novými či zrekonstruovanými služebnami. „Otevřeli jsme novou služebnu v krkonošském Harrachově, dále v Čenkovicích v Orlických horách, v Jeseníkách pak záchrannou stanici v Karlově pod Pradědem. V přípravě máme také projekt rekonstrukce stanice na Lysé hoře v Beskydech a Klínech v Krušných horách,“ uvedl náčelník Horské služby ČR Jiří Brožek. Ve všech oblastech je nasazeno 118 profesionálních a 443 dobrovolných členů HS. „Minulý víkend proběhla v některých oblastech zimní školení, tento týden se bude konat doškolení sezónních zaměstnanců a příští víkend pak proběhnou školení dobrovolných členů HS ve zbytku oblastí,“ doplnil Jiří Brožek. Náplní školení byla zdravověda, ošetřování a svozy zraněných, dále vyproštění z nepřístupného terénu a evakuace z lanovky.
Náčelníci jednotlivých horských oblastí zmiňují jako obrovskou výhodu při záchraně zdraví i životů návštěvníků hor novou digitální radiosíť. „Díky ní tak můžeme vidět aktuální polohu našich vozidel i záchranářů v terénu na dispečinku. Můžeme tak naše zásahy výrazně zrychlit. Výhodu to má pak i při pátracích akcích v nepřístupných terénech,“ komentoval radiosíť Michal Janďura, náčelník Horské služby Šumava. Dodal, že takto nastavená síť má využití i při součinnosti se Zdravotnickou záchrannou službou a složkami Integrovaného záchranného systému.
Horská služba v Beskydech ovšem hlásí jeden problém. „V Moravskoslezském kraji končí smlouva pro provoz Letecké záchranné služby. Od ledna bude mít LZS nového provozovatele, s ním ale naši letečtí záchranáři necvičili,“ řekl Radim Pavlica, náčelník HS Beskydy. Doplnil, že pro turisty i lyžaře v nouzi tak může eventuální transport vrtulníkem trvat déle, protože posádky a členové HS nejsou secvičeni tak, jak to posledních dvacet let neustále prováděli.
„Nevíme, jak bude vypadat sněhová nadílka na našich horách, ale i kdyby zůstalo jen u technického zasněžování, apeluji na všechny uživatele sjezdovek, aby dodržovali veškerá bezpečnostní pravidla,“ varoval náčelník Jiří Brožek. Připomněl, že i když byla minulá sezóna k lyžařům ne zcela přívětivá, HS v celé republice zaznamenala 5864 zásahů, a z toho 4549 připadá na lyžaře či snowboardisty. „Opět připomínám Desatero FIS pro pohyb na sjezdových tratích, které všichni najdou na našich webových stránkách,“ řekl Jiří Brožek s tím, že upozorňuje také na krizové telefonní číslo +420 1210, kterým se návštěvníci hor dovolají přímo na dispečink příslušné oblasti.
S horskou službou se dobře známe a jejich práce si velmi vážíme. Měli jsme i možnost strávit s nimi den na horách, o čemž si můžete přečíst zde: Měli jsme tu čest prožít jeden den na horách s Horskou službou ČR