Foto

Stánkař dronem ohrozil vrtulník LZS transportující těžce zraněnou ženu

Obrovská lidská pitomost ohrozila pacientku i celou posádku vrtulníku LZS

Autor: Petr Novák 31. října 2022 12:46 , aktualizace 12:48

Záchranáři Nehody

     Včera jsme informovali o vážné dopravní nehodě, ke které došlo po třetí hodině odpoledne v Horní Folmavě, kde musel zasahovat i vrtulník Letecké záchranné služby. Bohužel při jeho vzletu s vážně zraněnou pacientkou došlo kvůli obrovské lidské pitomosti k ohrožení pacientky, celé posádky i samotného vrtulníku záchranářů.

     "Přijali jsme oznámení od pilota LZS, který zasahoval u vážné dopravní na Domažlicku, že při vzletu vrtulníku došlo k jeho ohrožení dronem," uvedla nám včera tisková mluvčí policie.

Co se vlastně včera stalo?

     Vzhledem k vážnosti případu jsme dnes zjišťovali další podrobnosti. Podle námi zjištěných informací si místo nehody a zasahující záchranné složky natáčel stánkař z nedaleké vietnamské tržnice pomocí svého dronu.
     Při vzletu záchranářského vrtulníku pak dron začal stoupat v jeho blízkosti společně s ním a pohyboval se v jeho letové dráze. Pilot záchranářů musel proto provést úhybný manévr, aby se dronu bezpečně vyhnul.
     "Po oznámení se policistům podařilo zajistit pilota dronu narozeného v roce 1985 i dron, ve věci byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu Obecné ohrožení z nedbalosti a případem se dále zabýváme," doplnila nám dnes mluvčí policie.

Informace k popisované nehodě zde: 

Střet dvou aut, na místě je více zraněných

     V neděli odpoledne po třetí hodině došlo na silnici 26 vedoucí od Domažlic do Německa, u čerpací stanice Benzina v Horní Folmavě, ke střetu dvou osobních vozidel. Vzhledem k tomu, že z místa bylo hlášeno vážné zranění minimálně jedné osoby, na místo vyjely všechny záchranné složky a z letiště v Líních vzlétl vrtulník Letecké záchranné služby.

     Hasiči poskytli zraněným předlékařskou první pomoc, zajistili místo nehody, provedli protipožární opatření a zabezpečili prostor pro přistání vrtulníku LZS.

     "Řidičku jednoho z vozidel narozenou v roce 1987, která ve voze cestovala sama, transportujeme letecky s těžkým zraněním, ale při vědomí a v tuto chvíli již mimo ohrožení života na Emergency Fakultní nemocnice Plzeň Lochotín. Další čtyři lehce zraněné cizince z druhého vozu si převzala německá zdravotní záchranná služba v rámci přeshraniční spolupráce a transportuje je k dovyšetření do zdravotnických zařízení v Německu," uvedli nám záchranáři.

     "Z dosavadního šetření dopravních policistů neměl dát řidič jedoucí ve voze BMW narozený v roce 2003 a jedoucí po vedlejší komunikaci přednost řidičce narozené v roce 1987, která jela ve voze Audi po hlavní komunikaci od Německa směrem na Babylon. Dechové zkoušky u řidiče i řidičky negativní," doplnila nám informace mluvčí policie.

Foto: Michal Holý, Klatovy pohledem IZS

Jak může dron ohrozit vrtulník nebo letoun?

     Případy ohrožení letadel, tedy vrtulníků, letounů i dalších, se Policie ČR i Úřad pro civilní letectví v poslední době zabývá čím dál častěji. Jde ve většině případů o ohrožení drony nebo laserovými paprsky a v jednom případě byl už dokonce i hlášen střet vrtulníku s dronem.

     "Ohrožení bezpečnosti pilotovaných letadel sblížením s dronem i útokem laserem můžeme považovat za podobný typ hrozby, přestože se zdají být odlišné, pro oba typy jsou společné určité rysy.
     Drony i lasery jsou zařízení využívající relativně nové technologie a jejich regulace je teprve v počátcích. Jsou dostupné široké veřejnosti, která si často neuvědomuje možná nebezpečí. A jak drony, tak lasery je možné způsobit škodu na dálku, ať už z nedbalosti nebo úmyslně,"
uvádí úřad pro civilní letectví. 

Fotografie ze střetu dronu s civilním vrtulníkem

     Střet dronu se zadní vrtulí vrtulníku, ke kterému došlo v září tohoto roku na Karvinsku, v této době šetří policie a Úřad pro civilní letectví

     Letadla nejsou a nikdy nebudou konstruovaná na to, aby odolala střetu s jakýmkoliv objektem. Kolem letadla navíc vzduch obtéká formou proudění, které sice není viditelné, ale může způsobit nasátí a následný střet letadla s dronem, k čemuž může s ohledem na velikost a rychlosti dojít i na relativně velkou vzdálenost dronu od letadla.

     Poškození oken kabiny, konstrukce letadla nebo činnosti motoru při srážce pak už může mít za následek zranění nebo i ztráty na životech.

Jak může laser ohrozit letadlo?

     Při zásahu letadla laserovým ukazovátkem nedochází prvotně k jeho fyzickému poškození, ale několikanásobně se rozzáří pilotní prostor a způsobené světlo může dezorientovat nebo zcela zneschopnit normální vidění pilota.
     To, co někdo může považovat za hračku a pouhý vtip, má opravdu schopnost oslepit členy posádky až na desítky vteřin, během kterých se ale letadlo i nadále pohybuje a nelze jej zastavit. Oslnění pilota může vést ke střetu se zemí nebo s jiným letadlem a opět může mít za následek zranění nebo ztráty na životech.
      Při vyšším výkonu laseru pak může dojít i k trvalému poškození zraku posádky nebo cestujících letadla.

      "Každý si musí uvědomit, že pokud svým chováním narušuje bezpečnost letadla a osob na jeho palubě, stává se z něj agresor. Jeho jednání může být považováno za útok, který může být klasifikován i jako trestný čin. Není možné se spoléhat ani na možný pocit bezpečí, že jsem daleko a nikdo mě nevidí. Provozovatelé letišť i ozbrojené složky jsou už schopny monitorovat provoz dronů i záření lasery. Díky tomu jsou schopny čím dál častěji lokalizovat pachatele útoku a vyslat k němu zásahovou hlídku nebo i policejní vrtulník. Hledat beztrestnost v anonymitě proto už dneska nelze.
      Je zřejmé, že drony nebo lasery samotné nejsou hrozbou. Hrozbou je chování některých pilotů dronů nebo těch, kteří lasery používají. Při neúmyslném pochybení nebo ojedinělém porušení předpisů je možné záležitost řešit napomenutím nebo běžnou pokutou. Při prokázaném úmyslu, když dojde k významnému ohrožení bezpečnosti, může být udělena sankce až do výše 5 milionů korun. Zvlášť závažné skutky, pokud by vykázaly znaky stanovené zákonem, by mohly být řešeny dokonce i jako trestný čin," uvedl Úřad pro civilní letectví.

      Pro zajištění odolnosti letadel a vrtulníků vůči dronům nebo laserovému záření nelze mnoho udělat. Změna je tak třeba hlavně v uvědomění si vlastní zodpovědnosti člověka, který tato zařízení používá.