V sobotu došlo v Plzni ke dvěma tragickým dopravním nehodám, při kterých zemřeli chodci. První nehoda se stala v sobotu v odpoledních hodinách na přechodu pro chodce v centru Plzně a informovali jsme o ní v článku Tragická dopravní nehoda, chodec střet s autem nepřežil.
Ke druhé tragické nehodě pak došlo v noci po jedenácté hodině na silnici vedoucí z Plzně do Radčic a opět šlo o střet chodce s osobním vozem.


O této druhé tragické nehodě jsme informovali v článku:

Vozidlo doslova smetlo chodce, muž neměl sebemenší šanci přežít
Druhý chodec v Plzni během dvanácti hodin podlehl zraněním utrpěným při střetu s autem
Nyní máme k dispozici nové informace. Záchranáři nám již potvrdili, že řidič vozu okamžitě kontaktoval tísňovou linku a podle pokynů operátorky prováděl TANR, tedy telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci, až do příjezdu záchranných složek.
Šetření tohoto případu si poté převzali kriminalisté a podle našich informací se potvrdilo, že oba chodci, tedy zemřelý Ukrajinec i jeho krajan, po silnici vyrazili v tmavém oblečení bez reflexních prvků.
Šetření nehody samozřejmě ještě stále pokračuje a u zemřelého muže byla nařízena soudní pitva.
V komentářích pod článkem ale proběhla rozsáhlá diskuze, zda a na jakou vzdálenost mohl řidič muže vidět. Abychom zdůraznili, jak obrovský rozdíl mohou reflexní prvky ve viditelnosti chodce udělat, připravili jsme na stejné silnici názorné video.
Sami tak můžete posoudit, jak markantní rozdíl tvoří oproti tmavému oblečení obyčejná reflexní vesta, kterou prodávají za pár korun na každé čerpací stanici.
V České republice je nošení reflexních prvků pro chodce za určitých podmínek uzákoněno v § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu již od 20. února 2016. Ten chodcům ukládá následující povinnost:
"Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“
Reflexní prvky ve smyslu § 53 odst. 9 zákona ani jejich počet či rozměry nejsou zákonem ani prováděcím předpisem blíže upraveny. Mohou to být jakékoliv prvky s reflexní úpravou (reflexní přívěsky, vesty, reflexní šle, reflexní páska, reflexní nášivky), které jsou viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu. Nejvhodnějším řešením z tohoto pohledu je buď reflexní vesta, nebo reflexní páska (optimálně alespoň 3 cm široká), která je viditelná ze všech stran, přitom snadno srolovatelná do kapsy či příručního zavazadla. Čím větší reflexní plocha, tím budete lépe vidět.
Reflexní pásku umístěte nejlépe do výše pasu (na konec rukávu; pohyb ruky zvyšuje viditelnost) a na nohu kolem kolena, a to zejména na straně, která je blíže silnici. Máte-li pouze jednu pásku, pak doporučujeme umístit ji na ruku. K vyšší viditelnosti za tmy přispívá i světlé oblečení.
Jedna reflexní páska stojí cca 25 až 30 Kč a lze ji zakoupit ve sportovních potřebách, v pracovních oděvech, na internetu apod.
Vzhledem k závažnosti obou nehod policie opět vydala doporučení, jak se při pohybu na silnicích autem i pěšky chovat:
Řidiči: Soustřeďte se na řízení, dodržujte rychlostní limity a buďte ohleduplní k chodcům. I malá chvíle nepozornosti může vést k tragédii. Obzvlášť v zimních měsících, kdy se podmínky na silnicích mohou rychle změnit.
Chodci: Pamatujte, že i v bezpečně vypadajících místech je důležité být pozorný. Používejte přechody a vždy se rozhlédněte, i když máte “zelenou”, nikdy nevíte, co se může stát. A nezapomínejte na pravidlo "Vidět a být viděn’’!