Koncem minulého týdne jsme informovali o velmi vážné změně přestupkového zákona, kdy se od 1.7. zcela ruší zákaz pobytu na území obce udělený jako trest za vážné nebo opakované přestupky. Článek byl velmi sledovaný a několik desítek lidí se ptalo, co bude následovat, zda se opilé či zfetované agresivní skupinky vrátí do centra na náměstí či na nádraží.
Na to, jak se na nový zákon připravuje naše město, jsme se zeptali nejvyššího představitele primátora Martina Zrzaveckého.
„O této změně v přestupkovém zákoně samozřejmě víme a považujeme ji za nešťastnou.
Již nyní se na ni připravujeme a chceme zajistit, aby se nám lidé, kteří zatím mají platný zákaz pobytu v centru našeho města, hned po prvním červenci, od kdy zákon platí, zase nevrátili zpět.
Touto změnou zákona přicházíme o jedinou možnost jak tyto lidi sankcionovat, protože z pokut mají samozřejmě jenom legraci. Mimo jiné připravujeme přestěhování organizace Point 14 mimo centrum města, aby se lidé, kterým tato organizace pomáhá neshlukovali v Husově ulici a neobtěžovali kolemjdoucí.
Dále připravujeme projekt speciálního velkého vozidla, které bude objíždět místa, kde se lidé bez přístřeší schází, myslím tím místa mimo centrum, a tam budou tito lidé mít možnost osprchovat se, nechat se ošetřit i například vyměnit použité injekční stříkačky."
Spoluautor tohoto článku pracoval s bezdomovci díky výkonu své služby dlouhá léta a přes veškerou snahu o dodržení hygieny při kontaktu s nimi přinesl domů již dvakrát svrab. Nyní se má změnit zákon k horšímu a tak svou práci vzdal: "Bezdomovci naši pomoc nechtějí, zákonodárci nepomáhají a své dítě kvůli nim ohrožovat nebudu!"
O co jde?
V novém přestupkovém zákoně je vynechána sankce "Zákaz pobytu" a to prakticky znemožní domáhat se spravedlnosti vůči osobám bez domova.
Tři skupiny lidí bez domova
První skupina
Jedná se o osoby, které se snaží jakýmkoliv způsobem vyrovnat se
svou životní situací, většinou někde sedí a snaží se přežít na ulici.
Prohrabávají popelnice, aby našli něco, co by se dalo zpeněžit. Straní
se lidí a člověk s nimi málokdy přijde do konfliktu.
Přes sociální úřady
se někdy podaří tyto lidi dostat z ulice. Někteří bohužel už nemají
zájem se opět začlenit do lepšího způsobu života a dál zůstávají na
ulici dobrovolně. Postupně ztrácí základní hygienické návyky a upadají do
alkoholové závislosti. Posedávají na zastávkách, v budovách
souvisejících s veřejnou dopravou a parcích.
Často se stává, že tělesnou
potřebu vykonávají třeba na lavičkách přes oblečení, když sedí nebo
vleže na zemi, aniž by se zvedli a dál to neřeší.
Postupně trpí
infekcemi jako vši, svrab a dalšími kožními infekčními onemocnění, ale lékařské ošetření odmítají.
Svým nesnesitelným zápachem z důvodu absence
hygieny obtěžují lidi v prostředcích hromadné dopravy nebo ve veřejně
přístupných prostorách určených pro veřejnou dopravu. V místech, kde se
zdržují je nahromaděný značný nepořádek.
Druhá skupina
Většinou se jedná o mladé lidi, kteří jsou zpravidla silně ovlivněni
alkoholem, psychotropními, omamnými nebo dalšími návykovými látkami.
Jejich
způsob života jim vyhovuje a nechtějí nic měnit. Často žebrají, a pokud
jim člověk nic nedá, dokážou být velmi agresivní. Většina z nich je
drogově závislá a trpí různými nemocemi, jaké jsou např. žloutenky typu
A, B a C.
Za vyžebrané peníze společně nakupují nejlevnější alkohol,
který se dá v obchodě koupit nebo ho prostě ukradnou. Jakmile jsou ovlivněni nějakou látkou,
budí veřejné pohoršení, znečišťují veřejné prostranství, vyvolávají
konflikty, nepříjemně oslovují a obtěžuji kolemjdoucí lidi, porušují
obecně závazné vyhlášky a veřejný pořádek. Útočištěm uvedené skupiny
jsou opuštěné budovy, které postupně znečistí odpadem.
Z uložených pokut
od Policie, Městské policie a správních orgánů si nic nedělají, protože
nic nevlastní a z tohoto důvodu jim nikdo nemá co vzít. Správní orgány
při řešení přestupkového jednání nemají jinou možnost, jak tuto skupinu
účinně potrestat. Uloženým pokutám se vysmívají a kdo dostane tu
nejvyšší, ten je nejlepší.
Jediná možnost, jak proti uvedené skupině
účinně bojovat je časté prosazování sankce zákaz pobytu, což lze snadno, protože hodně osob z uvedené skupiny nemá ani trvalé bydliště v Plzni.
Uvedená skupina drží hodně při sobě, a
jakmile někdo z nich dostal zákaz pobytu, přesunuli se tam, kde zákaz
pobytu pro něho neplatil. Za použití tohoto řešení se postupně podařilo
problémové skupiny dostat z parků, ze středu města nebo z hlavního
vlakového nádraží.
Třetí skupina
Jedná se většinou cizince, které do Plzně přivezly agentury za prací.
Po
nějaké době přišli o práci, ale už se nevrací domů. Žebrají nebo pracují
na černo na stavbách, kde za každý odpracovaný den dostanou finanční
obnos, který bohužel nevyužijí k návratu domů, ale raději vše utratí za
alkohol.
Pod vlivem alkoholu vyvolávají konflikty, budí veřejné
pohoršení, porušují vyhlášky a veřejný pořádek, svým nevhodným chováním
obtěžují kolemjdoucí lidi. V zimním období se přesouvají do budov související s veřejnou dopravou, kde svojí přítomností obtěžují lidi špínou, zápachem. Řešení přestupků cizinců je velice komplikované, protože se zdržují na různých místech a doručit písemnosti od správních orgánů, které řeší jejich přestupky, je často nemožné.
Mezi nimi se často rekrutují pachatelé i té nejzávažnější trestné činnosti, jako loupeže nebo znásilnění a pro policii je prakticky nemožné je najít. Jsou nebezpeční, bývají často ozbrojení noži a nemají co ztratit. Často nemají žádné doklady, nemají zde kořeny ani vazby, o své skutečné totožnosti lžou a tím, že jsou cizinci, je velmi náročné o nich cokoli zjistit. Jediná možnost u těchto osob je zákaz pobytu
nebo vyhoštění.
Zákaz pobytu – zákonodárci ho v novém zákoně ruší!
Bohužel, někteří naši zákonodárci a ochránci práv se velmi snažili o
zrušení zákazu pobytu a v novém přestupkovém zákoně, který bude zanedlouho platit, opravdu zmizel!
Prý z důvodu, že je zákaz pobytu protiústavní a omezuje člověka na právech a svobodě.
Nelíbí se jim totiž, že ten, kdo dostal zákaz pobytu za porušení obecně závazných vyhlášek města a veřejného pořádku, se mohl lehce dostat do vězení, pokud by zákaz pobytu nedodržoval a mařil tím od správního orgánu výkon úředního rozhodnutí.
Porušení obecně závažné vyhlášky a veřejného pořádku dle nich není tak
nebezpečné pro společnost jako to je u trestných činů, kde hrozí trest
vězení. Místo toho už ale nevymysleli jiný účinný zákon neboli sankci, jak
tyto osoby donutit k dodržování veřejného pořádku a obecně závazných
vyhlášek města.
Takže správní orgány budou osobám, které se dopouštěly porušení vyhlášek města a dalšího přestupkového jednání, ukládat
nesmyslné pokuty, které nikdy nikdo nezaplatí a nevymůže.
Správní orgány
budou zasypány nekonečnými proudy oznámení o přestupcích ze strany
Policie, Městské policie a dalších úřadů, které nikdy nikam nepovede,
protože správní orgány nebudou mít další možnost kromě pokut, jak tyto
lidi potrestat.
U těchto lidí bude docházet pouze k narůstání dluhů za
uložené pokuty a pokud by se někdo někdy chtěl znova konečně postavit
na nohy a žít řádný způsob života, tak díky dluhové pasti, která vznikla
za uložené pokuty, nebudou mít ani možnost jak se z ulice dostat.
Z
tohoto důvodu by správní orgány měly mít další možnosti uložení sankcí jako
je např. obecně prospěšné práce v rámci města v rozmezí cca 12 hodin,
možnost obecně prospěšných pracích na uhrazení dluhu za pokuty, zákazy
pobytu v části obce nebo na celém území obce.
Cizince, kteří se
dopouštějí opakovaně narušování veřejného pořádku a obecně závazných
vyhlášek města, je nutné vyhostit.
Dále je nutné započítat cizincům veškeré náklady spojené s
vyhoštěním včetně pokut. Dokud nebude vše ze strany cizince uhrazené,
zákaz pobytu v obci nebo i na celém území ČR.
Pracující lidé, kteří poruší obecně závaznou vyhlášku nebo veřejný
pořádek, za to tvrdě zaplatí a běda tomu, kdo uloženou pokutu ze strany
Policie, Městské policie popřípadě správního orgánu nezaplatí. Možností,
jak u pracujících lidí vymáhat pokuty, je víc než dost.
Potrestat ale problémové lidi bez domova a cizince, kteří nic nevlastní, na to tady
nemáme vůbec nic. Pokud se nebudou dopouštět přestupků proti majetku –
drobných krádeží, tak neexistuje žádná možnost, jak tyto lidi potrestat
a donutit, aby neporušovali obecné závazné vyhlášky města a veřejný
pořádek. Naopak u nich postupně roste agresivita, pocit
nepostižitelnosti a nad vyhláškami města a s dodržováním veřejného
pořádku si hlavu nelámou, naopak se tomu vysmějí.
Takže nakonec snaha
Policie, Městské policie a správních orgánu na dodržování veřejného
pořádku a obecně závazných vyhlášek v Plzni vychází naprosto vniveč.