Odbor registru vozidel a řidičů Magistrátu města Plzně zaznamenal v červnu až 45 procentní nárůst zájmu motoristů o své služby. Kvůli tomu už provedl částečnou reorganizaci systému zpracování žádostí, stavební úpravy v budově a plánuje rovněž personální posílení. Nápor souvisí s novelou zákona 56/2001 Sb., která kromě jiného nově umožňuje od 1. června 2017 využít služby registru vozidel bez ohledu na místní příslušnost.
To znamená, že vlastník může přihlásit, odhlásit vozidlo, požádat o výměnu značky, změnu majitele či provést řadu dalších úkonů v kterémkoliv registru v libovolném místě a není vázán na místo trvalého bydliště.
„Dlouhodobě se snažíme maximálně vylepšovat a zkvalitňovat služby pro občany. Jsem rád, že i v tomto případě úřad dokázal v tak krátké době zareagovat na novou situaci, tedy výrazný nárůst poptávky ze strany vlastníků vozidel, za nadstandardní považuji i lhůty, v nichž jsme schopni žádosti vyřídit,“ uvedl primátor města Plzně Martin Zrzavecký.
„Zatímco loni jsme za celý červen vyřizovali 4,5 tisíce žádostí, letos to bylo již sedm tisíc, a tento trend pokračuje i v červenci,“ uvedl vedoucí Odboru registru vozidel a řidičů Magistrátu města Plzně Jiří Marek. Mezi žadateli jsou podle něj například firmy, které mají formální sídlo v jiném městě, ale své provozovny v Plzni, dále lidé dojíždějící za prací do Plzně, například z Klatovska, Domažlicka i odjinud, kteří si nyní mohou své záležitosti vyřídit v Plzni, ale i majitelé vozů, jimž nevyhovují dlouhé lhůty pro vyřízení v registrech jiných měst. Úředníky zaměstnávají hromadnými podáními rovněž autobazary a autosalony z celého regionu.
Město se na nápor žadatelů připravilo také po technické stránce. Podle Bohuslava Horaise, vedoucího úseku podpory uživatelů Správy informačních technologií města Plzně, bylo třeba zajistit technické řešení spojené s rozšířením pracoviště, nové vybavení, programové licence, úpravu rezervačního systému a jeho optimální nastavení. „Rozhodně stojí za zmínku elektronický portál občana (internetové rozhraní https://epo.plzen.eu/), díky kterému mohou zejména autobazary a společnosti obchodující s vozy podat žádosti prostřednictvím datové schránky. Po odeslání formuláře je třeba druhý den přijít, někdy na základě synchronizace dat z datových schránek ještě týž den, se zbytkem potřebných dokladů na přepážku, zaplatit správní poplatek a pak už jen stačí vyčkat na SMS o vyřízení požadavku. Tato aplikace šetří čas žadatelům i úředníkům, zpracování údajů je pak výrazně jednodušší.“
Klienti mají také možnost si žádost stáhnout z webových stránek úřadu, vytisknout a přijít již s vyplněným dokumentem. „My všechny žádosti vyřizujeme maximálně do pěti pracovních dnů od jejich podání. Podle informací, které máme k dispozici, to v jiných registrech trvá mnohem déle,“ řekl Jiří Marek. Doplnil, že nejsou výjimkou dotazy od lidí z Klatov, Hořovic i z Prahy na lhůty na přihlášení vozu dovezeného z ciziny. „Když se dovědí, že pokud si vystojí přiměřenou frontu, mohou mít vůz přihlášen ještě týž den, neváhají a rozjedou se k nám,“ uvedl.
K vyřízení agendy v registru vozidel je možné se elektronicky objednat na určitou hodinu pomocí aplikace Úřad bez čekání (http://www.uradbezcekani.cz/).