Tentokrát naším prostřednictvím žádají o pomoc hasiči a prosí parkující řidiče o ohleduplnost i spolupráci. „Spěcháme vám na pomoc. Jde nám přece o ochranu vašeho majetku a v krajních případech i o vaše životy,“ zdůrazňují.

Tři metry k životu
Cílem stejnojmenného projektu, který vznikl už v roce 2016, je upozornit obyvatele na rizika plynoucí z nedodržování legislativy při parkování vozidel a všeobecná osvěta usilující o zlepšení průjezdnosti zejména v obytných čtvrtích, kde se volné místo k zaparkování pomalu cení zlatem, protože mnohé řidiče ani nenapadne myslet na průjezdnost ulicí velkými hasičskými vozy.
Heslem projektu je pravdivá fráze: „Když jde o život, přeparkovat nestihnete.“ Hasičské vozy jsou obvykle široké 2,8 metru. Tři metry prostoru jím tak stačí k průjezdu v rovných úsecích, ale v obloucích či ostrých křižovatkách typu T bývá pro hasičské vozy, které jsou poměrně dlouhé, často problém se vytočit.

Ve městě i na vsi, platí to všude
Tentokrát průjezdnost ulic v několika obcích v jejich regionu testovali hasiči z Břas. Výsledky testu byly alarmující a potvrdily dlouhodobé obavy z porušování bezpečnosti a nedostatečné průjezdnosti úzkých uliček.
„V lednu jsme se snažili osvěžit povědomí o této problematice informačními letáky a umístěním příspěvků na sociální sítě, ale sobotní test průjezdnosti ukázal, že to nestačí,“ uvedl nám jeden z hasičů.



Hasiči s technikou projeli ulicemi obcí Březina, Stupno, Kříše, Vranovice a Břasy. V Březině, kde jsou úzké uličky, zaznamenali hned několik vozidel, která stála tak, že průjezd byl jen velmi těsný. Ve Stupně byla špatně odstavená vozidla téměř v každé ulici a mnohdy šlo o centimetry i s jízdou až za krajnicí komunikace.
Nejhorší situace byla v Břasích, kde například u mateřské školy stálo vozidlo, které zcela znemožnilo průjezd cisterny. "Řidiči jsme sice vysvětlili, čeho se dopouští, ale druhý den ráno tam stál znovu,“ dodal hasič.


A jak to vypadá v Plzni?
Bohužel ani v Plzni to není o mnoho lepší a jak v minulosti trefně popsal mluvčí hasičů: "Mnohem dobrodružnější než samotný zásah bývá někdy cesta na místo, protože špatně zaparkovaná vozidla nám opakovaně značně komplikují příjezd."
Hasiči prostě k bezpečnému průjezdu alespoň tři metry potřebují a jakékoliv zdržení při kličkování mezi vozidly, či dokonce nemožnost mezi nimi projet, potenciálně ohrožuje majetek, zdraví či dokonce životy lidí, kterým jedou pomoci.

"Nedostatečné množství parkovacích míst trápí většinu větších obcí a měst, ale to nedává řidičům oprávnění parkovat tak, že již nenechají dostatek místa k průjezdu záchranných složek," pokračoval mluvčí hasičů.
Špatné parkování se pochopitelně týká zejména sídlišť, kde je víc aut než míst k stání. Při zásahu v sídlišti je obrovským problémem, že když bezohledně zaparkovaný vůz zablokuje některý z větších vozů hasičů už na začátku sídliště, vytvoří tím překážku i pro všechny ostatní záchranné složky.

Hasiči samozřejmě dokážou špatně stojící auta odtahovat nebo se protahovat s cisternami po trávnících kolem domů, ale vždycky je to pro ně velké zdržení, které může stát lidské životy.
