Zatím z neznámého důvodu unikla včera v 11:55 v tramvaji, jedoucí směrem na Bory, na zastávce Chodské náměstí, neznámá chemická látka.
„Všichni najednou slzeli a kašlali, opravdu hodně to dráždilo. Myslím, že jsem zdroji toho úniku byla nejblíže, protože jsem na tom byla nejhůř. Otevřela jsem všechna okénka v přední části vozu, kde jsem seděla a šla jsem za řidičem, ať něco dělá, že to pálí a mám zasažené oči,“ podrobně popisovala zasažená žena.
„Řidič ale byl z toho všeho zmatený, evidentně nevěděl co dělat a pak normálně s tou tramvají jel dál. Já samozřejmě na nejbližší zastávce dveřmi u řidiče hned vystoupila a zvenku jsem se ho ptala co bude dál. On byl fakt zmatený, normálně mi zavřel dveře před nosem a zase odjel.
Já pokračovala další tramvají, vystupovala jsem před konečnou a šla ještě kousek pěšky nahoru k parku. Na konečné jsem tu tramvaj viděla stát, měla otevřená okénka a řidič větral. Byla jsem naprosto šokovaná jak situací samotnou, tak její naprostou ignorací řidičem. Čekala jsem samozřejmě, že řidič vozu celou věc nahlásí policii,“ dokončila vyprávění žena.
Obtíže a bolest očí bohužel přetrvávaly, takže nakonec žena musela vyhledat lékaře, který konstatoval poleptání spojivek i rohovky.
Samozřejmě jsme požádali dopravní podniky o vyjádření:
Dne 25. 4. 2016 došlo v tramvaji linky 4 okolo 11:55 na Chodském náměstí, ve směru na Bory, s nejvyšší pravděpodobností k nastříkání slzného plynu. Událost nahlásila řidiči cestující, která po informování řidiče vystoupila a nevyžadovala lékařské ošetření ani nezanechala kontaktní údaje. Následně za řidičem přišli ještě dva muži, kteří potvrdili informaci, že byl ve voze cítit čpavý zápach, nicméně konkrétního viníka nedokázali určit. Zároveň řidiči sdělili, že otevřeli okna, aby mohlo dojít k vyvětrání vozu.
V zastávce Dobrovského řidič tramvaj prošel, ale zápach nebyl tak silný, aby odstavil vozidlo. I s ohledem na skutečnost, že viník ani poškozený nebyli ve voze přítomni, nebyla informována ani Policie ČR. Vzhledem k tomu, že celá situace nebránila další jízdě, pokračoval řidič do konečné zastávky Bory, kde tramvaj otevřením dveří znovu vyvětral.
Řidiči budou informováni, aby v případě, že dojde k použití slzného plynu ve voze, neprodleně kontaktovali dispečink, který bude tyto případy evidovat a po získání dostatečného množství dat můžeme informovat PČR (místo užití slzného plynu, čas, ...).
Dopravním podnikům jednoznačně patří dík, že s námi spolupracovali maximálně vstřícně a rychle a nesnažili se nic zamést.
Bohužel názor celé naší redakce i osloveného odborníka na tento postup je naprosto nesouhlasný.
„Řidič jednoznačně chyboval. Sice dle všeho šlo opravdu jen o slzný plyn, ale to odhaduji teď a jen od stolu. V době hrozícího nebezpečí terorizmu, v žádném případě nemůže pouze řidič sám rozhodovat, zda cítí „jenom“ slzák nebo zda jde o jiný, nebezpečnější plyn. Samozřejmě nejde jen o terorizmus, mohlo dojít k úniku nějaké nebezpečné látky, například přepravované cestujícím, i když je to samozřejmě zakázané.
Řidič měl okamžitě všechny lidi dostat z vozu a nevystavovat je účinkům zatím neznámé chemické látky. Čím déle budou cestující vlivu látky vystaveni, tím budou zdravotní následky horší.
Pokud by šlo o skutečně nebezpečnou látku, mohl řidič na konečnou dojet s vozem plným těžce zraněných lidí, v případě vojenské, bojové, chemické látky pak s vozem mrtvých lidí,“ uvedl nám bývalý pracovník CHTS (Chemická a technická služba).
Doplnění: Po vzniku tohoto článku se nám ozvala další žena, která v tomto voze cestovala i s dítětem. Žena prakticky stejně popsala situaci a také vyjádřila nesouhlas s postupem řidiče: „Když člověk za služby PMDP platí, měl by v případě ohrožení mít servis poučeného člověka a ne pojízdnou plynovou komoru!“